Welkom bij de eerste module van The Business Boost Academy! We beginnen in deze module met JOU.

Als Online Marketing & Business Coach help ik mijn klanten namelijk om zowel financiële als mentale vrijheid te ervaren en om dat te realiseren begin ik altijd bij de ondernemer zelf.

Voor iedereen betekent mentale en financiële vrijheid namelijk iets anders. Daarom help ik je in deze module om jezelf nog beter te leren kennen zodat jij ervoor kunt zorgen dat jouw bedrijf ook echt een verlengstuk is en blijft van jezelf.

Daarnaast help ik je in deze module ook om er achter te komen waar jij jezelf nog saboteert met betrekking tot je groei. Als zelfstandig ondernemer ben je namelijk ook altijd zelf de bottleneck binnen je bedrijf want alles is een reflectie van jezelf. Groei jij niet verder, dan groeit je bedrijf ook niet verder. Daarom is het belangrijk om heel bewust te zijn van je eigen gedrag en mindset.

Waar we in deze module mee beginnen is stap één van het 6-stappen model wat ik altijd gebruik. Deze zes stappen vormen de basis van mijn werkwijze en de resultaten daarvan blijven me verbazen. Het is namelijk zo simpel, maar zo effectief.

Deze zes stappen ga ik de komende weken dus ook met jou doornemen. Ze zijn als volgt:

1. Jij | Wie ben ik, wat wil ik, waar houd ik mezelf nog tegen en hoe kan ik mijn eigen verhaal inzetten als magneet voor het aantrekken van klanten?
2. Ideale klant | Kijkend naar de persoon die ik ben (op basis van mijn kracht en persoonlijkheid); wie is mijn ideale klant?
3. Strategisch productaanbod | Hoe kan ik mijn ideale klant zo goed mogelijk helpen middels mijn productaanbod en daar zelf ook slim mee verdienen?
4. Doelen en plannen | Hoeveel omzet wil ik deze week, maand of jaar draaien en hoe ga ik dat realiseren? Maar ook; hoe houd ik mijn financiën goed bij?
5. Website | Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik een website bouw die me consistent leads en klanten oplevert?
6. Marketing & sales | Hoe zorg ik er door middel van een krachtige online marketing voor dat ik een consistente stroom aan klanten en omzet genereer? Maar ook: hoe zorg ik ervoor dat iemand volmondig ja zegt in een salesgesprek?

We beginnen dus bij stap één en daarvoor duiken we in het belang van het goed kennen van jezelf, het omarmen van jouw verhaal en het uitdragen van je persoonlijke WHY. Als zelfstandig ondernemer ben jij namelijk je bedrijf en jouw verhaal vormt dan ook de belangrijkste basis voor het creëren van een consistente stroom aan klanten en omzet.

Op deze pagina vind je de informatie zowel in tekst als videoformat. Je kunt dus zelf kiezen hoe je de kennis tot je neemt.

Onderin deze pagina vind je de opdrachten die bij deze module horen, de mentale les en een overzicht van de belangrijkste learnings uit deze module.

“Your business and results are a reflection of you. Your business and results will grow in direct proportion to you.”

– James Arthur Ray

Het begint en eindigt met jou

Bijna elke zelfstandig ondernemer – inclusief ikzelf – streeft vrijheid na. Het woord ‘vrijheid’ is alleen nogal een breed begrip en kan voor iedereen iets anders betekenen.

Zoals je hierboven hebt gezien maak ik persoonlijk altijd onderscheid tussen financiële en mentale vrijheid. Voor mezelf weet ik inmiddels ook exact wanneer ik een gevoel van vrijheid ervaar.

Ik ervaar bijvoorbeeld financiële vrijheid op het moment dat ik netto € 4000,- per maand verdien. Met dat bedrag kan ik alles doen wat ik wil zonder me zorgen te hoeven maken over geld.

En ik ervaar mentale vrijheid op het moment dat ik mijn werkzaamheden inricht aan de hand van mijn belangrijkste behoeftes als mens. Deze behoeftes zijn voor iedereen anders. Ik gebruik hiervoor altijd de zes human needs van Tony Robbins.

Dit zijn de zes human needs die Tony Robbins altijd gebruikt:

1. Liefde & Connectie (persoonlijk en ‘diep’ contact ervaren met andere mensen).
2. Bijdrage (iets bijdragen aan de wereld).
3. Groei (persoonlijke groei ervaren).
4. Variatie (variatie ervaren in je dagelijks leven).
5. Zekerheid (zekerheid ervaren in je dagelijks leven zoals bijvoorbeeld een vast inkomen).
6. Erkenning (het gevoel krijgen dat je er toe doet en bevestiging/waardering krijgen van anderen).

Als mens heb je al deze behoeftes, maar de ene in meerdere mate dan de andere. Zo is mijn grootste behoefte bijvoorbeeld liefde & connectie. Om die reden draai ik het grootste deel van mijn omzet met coaching programma’s waar ik persoonlijk bij betrokken ben. Ik zou gemakkelijk meer geld kunnen verdienen met allemaal online programma’s, maar daar word ik uiteindelijk niet écht blij van.

Ook is variatie voor mij erg belangrijk. Om die reden heb ik bijvoorbeeld geen jaarprogramma, maar programma’s van maximaal zes maanden. Ik word er namelijk niet blij van als ik nu al weet hoe mijn leven er ongeveer over een jaar uit ziet.

Daarnaast is groei voor mij een belangrijke. Voor mij is mijn bedrijf een middel om te groeien als mens. Doordat ik altijd focus op groei merk ik ook dat ik niet zo bang ben om fouten te maken, want je groeit niet alleen door de dingen die goed gaan maar juist ook van de dingen die fout gaan.

Een van de opdrachten onderin deze module is dan ook om bij jezelf te rade te gaan wat jouw belangrijkste human needs zijn zodat we er samen voor kunnen zorgen dat jij een bedrijf bouwt wat in dienst staat van deze behoeftes. Stel dat het voor jou bijvoorbeeld heel belangrijk is om een bijdrage te leveren aan zoveel mogelijk mensen, dan kunnen we hier rekening mee houden in je productaanbod en je marketingstrategie.

Die behoeftes dienen altijd je doel te zijn en niet een bepaalde omzet. Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd en inmiddels ook talloze keren heb ervaren is dat je pas echt een goede omzet gaat draaien om het moment dat je omzet niet een doel an sich is, maar een gevolg van het nastreven van je belangrijkste behoeftes als mens.

.

Jouw grenzen en de fundering van je bedrijf

Naast dat we als mens allemaal bepaalde behoeftes hebben om ons vrij en gelukkig te voelen, hebben we ook allemaal bepaalde grenzen. Als zelfstandig ondernemer ben JIJ je bedrijf. Val jij om, dan valt je bedrijf om. Daarom wil ik je ook vragen om heel goed te kijken naar jouw grenzen zodat je ervoor kunt zorgen dat je mentaal maar ook fysiek voldoende energie blijft houden om te kunnen doen wat je wilt doen.

Wat dat betreft heeft het bouwen van een succesvol bedrijf niet alleen te maken met strategie, maar ook met je energie en mindset. Ik zie het zo:

1. Energie
Je energie vormt de onderste fundering van je bedrijf. Ben jij bijvoorbeeld doodmoe? Dan kun je nog zoveel willen, maar dat lukt niet.

2. Mindset
Je mindset vormt de middelste laag van de fundering van je bedrijf. Je kunt namelijk alle kennis hebben van sales en marketing, maar als jij bijvoorbeeld de overtuiging hebt dat je niet goed genoeg bent, dan zul je alsnog niet een aanbod doen, ook al weet je hoe het zou moeten.

3. Strategie
Je strategie vormt de bovenste laag van de fundering van je bedrijf. Pas als jij je energiek en mentaal zeker voelt zullen alle sales- en marketingactiviteiten resultaat gaan opleveren.

Om ervoor te zorgen dat jij genoeg energie overhoudt, is het belangrijk om grenzen te bepalen voor jezelf. Doe je dat niet? Dan zul je ervaren dat jij zelf maar ook jouw klanten bijvoorbeeld over je grenzen heen gaan waardoor er problemen ontstaan.

Denk daarom voor jezelf ook goed na over dingen als:

Wanneer werk je aan je bedrijf? En wanneer ben je vrij om op te laden?

Wanneer ben jij beschikbaar voor je klanten? Zorg dat je je hier ook aan houdt. Ben je niet beschikbaar op zaterdag, maar krijg je toch een e-mail, reageer dan nog niet en wacht tot maandag.

Hoeveel uur slaap per nacht heb jij nodig om jezelf fit en energiek te voelen? Zorg dat je je hier aan houdt.

Veel ondernemers gaan hier de mist mee in. Ze worden ondernemer om meer vrijheid te ervaren, maar gaan vervolgens over al hun grenzen heen uit angst dat er iets mis gaat met bijvoorbeeld hun klanten als ze even de controle los laten.

“Finding balance is not necessarily better time management, but better boundary management.”

– Betty Jacobson

Jouw verhaal

Jouw complete bedrijf valt of staat aan de hand van twee verhalen.

1. Het verhaal wat jij jezelf vertelt.
2. Het verhaal wat jij de buitenwereld vertelt.

We zijn onze eigen verhalenvertellers. Onze gedachten staan nooit stil en zijn de hele dag bezig met ‘praten’. Ze vliegen alle kanten op en het voelt alsof we continu een film afdraaien waarin wij zelf de hoofdpersoon zijn. De uitdaging hierin is dat we heel vaak niet de held spelen in ons eigen verhaal, maar we houden onszelf klein.

Ergens is er een stemmetje die zegt dat jij een gift hebt. Dat je hier bent om iets heel moois met de wereld te delen en dat je dat kunt. Maar tegelijkertijd is er vaak ook een dominanter stemmetje die zegt dat jij niet bijzonder bent. Wat heb jij nou te bieden? Waarom zouden mensen van jou iets kopen? Ga je dit verkopen? Dat is echt nog niet goed genoeg.

Het is daarom niet alleen belangrijk om je bewust te zijn van het verhaal wat jij de buitenwereld vertelt – dat is je sales en marketing strategie – maar ook het verhaal wat jij jezelf vertelt. Uiteindelijk is het namelijk niet de ondernemer die het beste is in zijn/haar vak die ‘wint’ maar de ondernemer met het meeste zelfvertrouwen.

Het goede nieuws is dat je zelfvertrouwen kunt opbouwen. Het verhaal wat jij jezelf vertelt is ontstaan door alles wat je gezien, gehoord en ervaren hebt in je leven. Heb jij bijvoorbeeld vroeger ooit van een juf gehoord dat je niet zo slim bent? Dan is de kans groot dat deze ‘waarheid’ je nog steeds achtervolgt.

Als mens zijn we ontzettend beïnvloedbaar en heel gevoelig voor meningen van anderen. Wat je alleen mag beseffen is dat alles meerdere kanten heeft, meerdere waarheden. Zo ziet de ene persoon bijvoorbeeld een jonge vrouw die naar rechts kijkt in onderstaande afbeelding terwijl de andere persoon het profiel van een oude vrouw ziet. Beide zijn waar. Het is maar net hoe je het bekijkt.

En zo geldt dat ook voor jou. Zo zal de ene persoon vinden dat jij mega inspirerend bent en heel veel waardevolle kennis hebt, terwijl de andere persoon net een paar stapjes voor loopt op jou en daardoor de kennis die jij deelt minder waardevol vindt. De truc is om je te focussen op de groep die ‘achter’ je staat en voor wie je waardevol bent in plaats van de groep die ‘voor’ je staat.

Besef goed: 80% goed genoeg voor jou is al 140% (dus fantastisch) voor een ander en tegelijkertijd is het 40% (niet waardevol) voor weer een ander. Maar dat is ook het mooie want zo is er voor iedereen voldoende. We zijn namelijk allemaal op een ander punt met betrekking tot het pad wat we bewandelen. Zo trek ik als business coach enerzijds veel mensen aan omdat ik over kennis bezit die zij willen, maar anderzijds stoot ik ook ondernemers af omdat ze het gevoel hebben dat het gat tussen hen en mij te groot is. En alles is daarin oké.

Affirmaties

Het heeft mij – en vele anderen – ontzettend geholpen (en dat doet het overigens nog steeds) om met positieve affirmaties te werken. Dit zijn zinnetjes die je tegen jezelf zegt om jezelf een nieuwe waarheid aan te leren.

Ik zal eerst nog even wat verder uitleggen waarom dat stemmetje in je hoofd je zo vaak tegenhoudt.

Stel dat jij altijd hebt gezien en gehoord dat je hard moet werken voor veel geld, dan is de kans groot dat jij het (vaak onbewust) moeilijker maakt voor jezelf dan nodig. Of stel dat jij altijd hebt gehoord: “Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg”. Dan is de kans groot dat je moeite hebt om zichtbaar te zijn op online kanalen. En nog een laatste: stel dat jij hebt gehoord dat geld niet op de rug groeit, dan heb je waarschijnlijk meer moeite met geld uitgeven dan iemand die heeft gehoord dat je makkelijk geld in overvloed kunt verdienen.

Het goede nieuws is dat je jezelf kunt ‘herprogrammeren’. Dit doe je door andere dingen tegen jezelf te zeggen. Dat klinkt misschien vreemd, maar onze hersenen kunnen geen onderscheid maken tussen wat we zelf zeggen en wat een ander zegt. Zolang we iets maar vaak genoeg horen van een ander of onszelf gaan we het op een gegeven moment vanzelf geloven en gedrag vertonen aan de hand van hetgeen we geloven.

In het begin voelt het vreemd om positieve dingen tegen jezelf te zeggen die je op dat moment nog niet gelooft. Op een gegeven moment gaat het wennen en uiteindelijk zul je het zelf gaan geloven.

Zo heb ik bijvoorbeeld met onderstaande affirmaties gewerkt:

✓ Ik heb een enorme bak kennis die waardevol is voor een grote groep mensen en die ik heel erg help als ik mijn kennis deel. Deze mensen zitten op mij te wachten.
✓ Ik verdien moeiteloos € 10.000,- per maand.
✓ Ik ben trots op wie ik ben en wat ik doe.
✓ Ik trek klanten aan met wie ik een diepe verbinding voel en die hetzelfde geloven als ik.
✓ Mijn succes is onvermijdelijk.

De kunst is om te doen alsof het al gerealiseerd is. Je hersenen kunnen namelijk ook geen onderscheid maken tussen een ervaring en een gedachte (bron: Dr. Joe Dispenza). Hoe meer je iets al creëert in je hoofd, hoe makkelijker het wordt om het aan te trekken in werkelijkheid.

.

.

“People don’t buy products and services anymore. They buy stories and relationships.”

– Seth Godin

.
Het verhaal wat jij jouw doelgroep vertelt

Lange tijd heb ik gedacht dat het bouwen van een succesvol bedrijf vooral te maken heeft met het ontwikkelen van een uniek product zodat je op die manier kunt concurreren.

Gedeeltelijk is dit ook zo, maar ik ben steeds meer gaan beseffen dat concurrentie onder zelfstandig ondernemers eigenlijk een illusie is. Het bestaat niet echt. Er zullen altijd andere ondernemers zijn die een soortgelijk product hebben als jij, maar er is niemand zoals jij. En uiteindelijk kopen mensen van mensen.

Je Unique Selling Point als zelfstandig ondernemer is dan ook niet zozeer je product, maar jouw persoonlijkheid en je verhaal. Zoals de quote van Seth Godin hierboven ook laat inzien; mensen kopen niet meer alleen producten en diensten. Ze kopen relaties. Ik hoorde iemand laatst dan ook zeggen: we doen tegenwoordig aan story-selling.

Tegenwoordig moeten klanten niet alleen jouw product willen, ze moeten jou hun aankoop ook gunnen en jou vertrouwen. Dit zie je ook terug in Google Analytics. Hiermee kun je zien hoeveel bezoekers er op jouw website zijn geweest en welke pagina’s ze hebben gezocht. De meest gelezen pagina op websites is altijd de homepagina en wordt in 90% van de gevallen gevolgd door de Over Ons/Over Mij-pagina.

Dit heeft te maken met de manier waarop onze hersenen werken. We denken vaak dat we rationele wezens zijn, maar eigenlijk zijn we juist emotionele wezens en zijn we continu op zoek naar connectie met andere mensen. Ons brein heeft bijvoorbeeld drie onderdelen:

1. Het rationeel brein | Dit is het deel van ons brein waarmee we logische beslissingen nemen en waarmee we ons lichaam aansturen.
2. Het limbisch brein | Dit is het deel waarmee we voelen en emoties ervaren. Dit is het meest actieve deel.
3. Het reptielenbrein | Dit is ons overlevingsbrein. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat we zin hebben in eten en sex zodat we blijven leven en ons voortplanten.

Lange tijd hebben we gedacht dat we vooral op basis van ratio (koop)beslissingen nemen, maar uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is inmiddels gebleken dat dit deel van ons brein maar voor zo’n 5% actief is. Ons limbisch brein – dit wordt ook wel ons emotioneel brein genoemd – is juist het meest actief. Voor 95% van de dag zelfs.

Om er dus voor te zorgen dat jouw potentiële klanten een connectie voelen met jou is het belangrijk om dit deel van het brein te prikkelen en dat doe je met je verhaal en je WHY.

Door middel van je verhaal kan er namelijk herkenning, vertrouwen en verbinding ontstaan.

Ik wil jou daarom ook uitdagen om stil te staan bij wie je bent, waarom je doet wat je doet en hoe je dit zo goed mogelijk kunt uitdragen in je sales- en marketingactiviteiten. De opdrachten onderaan deze pagina helpen je daarbij.

Jouw verhaal vormt de basis van het succes van je bedrijf. Het is jouw personal brand die je mag uitdragen.
.

Hoe draag je jouw verhaal uit?

Nu is ‘jouw verhaal’ best een breed begrip. Wat betekent dat exact? Welke onderdelen horen bij jouw verhaal en dus jouw personal brand zodat je jouw ideale klant consistent kunt aantrekken?

Inmiddels weet je dat mensen met elkaar connecten op basis van hun verhaal. Om dat goed te kunnen uitdragen is het daarom belangrijk om te weten welke dingen onderdeel zijn van jouw verhaal zodat je op zoveel mogelijk verschillende vlakken kunt connecten met jouw ideale klant.

De dingen waarop we als mensen met elkaar connecten zijn:

✓ Herkomst | Waar kom je vandaan? Hoe ben je opgevoed? Ik deel bijvoorbeeld vrij actief dat ik uit Friesland kom – wat mensen vaak associëren met een bepaalde nuchterheid – en merk dat ik ook veel klanten uit kleinere dorpen aantrek.

✓ Mindset | Hoe vlieg je dingen aan? Hoe buig je dingen om als ondernemer? Hoe sta jij in het leven? Wat heb je meegemaakt en hoe heeft dit je mentaal gevormd tot wie je nu bent? Klanten werken vaak graag samen met iemand die hun persoonlijke situatie begrijpt.

✓ Taal | Welke taal spreek je? Spreekt jouw ideale klant deze taal ook? Ik sprak voorheen Engels op mijn Instagram account want ik had veel Engelstalige volgers en ik weet dat Nederlands over het algemeen goed Engels spreken, maar sinds ik ben geswitcht naar Nederlands trek ik veel meer klanten aan. Het zorgt ervoor dat ik ‘dichterbij’ mijn ideale klant sta want we spreken dezelfde taal.

✓ Terminologie | Welke woorden gebruik jij? En matchen deze woorden met het interne dialoog (= gedachten) van jouw ideale klant? Begrijpen zij wat je zegt? Resoneert hetgeen wat jij zegt?

✓ Humor | Mijn klanten hebben vaak een serieuze missie en soms wordt hun verhaal daardoor wat te ‘zwaar’. Mensen connecten op basis van humor. We houden er allemaal van om te lachen. Door af en toe jouw minder serieuze kant te laten zien maak je hetgeen wat je doet ‘lichter’ en lichtheid trekt altijd mensen aan. Ik merk bijvoorbeeld ook dat de stories waarin ik geen kennis deel, maar puur aan het dollen ben de meeste reacties krijgen.

✓ Interesses | Mensen connecten op basis van gedeelde interesses, dus laat zien wat je naast je werk doet. Wat houd je bezig? Wat vind je leuk om te doen?

✓ Pijn | Dit is één van de grootste connectiepunten in de ondernemer – klantrelatie. Jouw klant heeft een bepaalde ‘pijn’ en jij hebt daar een oplossing voor. Het is dan ook belangrijk om dit helder te delen in je verhaal.

✓ Energie | Dit klinkt misschien wat zweverig, maar mensen connecten ook op basis van energie. Je hebt vast wel eens gehad dat je iemand sprak en daarna vol energie zat of dat je juist iemand sprak en je daarna leeg voelde. De manier waarop jij spreekt, de gezichtsuitdrukking die je hebt en de houding die je aanneemt kunnen veel losmaken bij klanten. Om die reden raad ik bijvoorbeeld ook altijd aan om in je marketingstrategie niet alleen gebruik te maken van tekst. Dan komt je energie namelijk niet over. Dit kan eigenlijk alleen in video. Alleen dan kunnen mensen je goed ‘voelen’. Daarom merk je bijvoorbeeld ook dat je makkelijker een up-sell kunt doen vanuit een webinar dan een e-book.

✓ Gebeurtenissen | Wat heb jij meegemaakt in je leven? Wat heeft jou tot de persoon gemaakt die je nu bent? Maar ook: wat maak je nu mee?

Dit zijn dus de dingen die jij van jezelf mag laten zien. Zo zie je bijvoorbeeld dat al deze elementen terugkomen in mijn Over Mij-pagina.

.
.

“You either walk inside your story and own it or you walk outside your story and hustle for your worthiness.”

– Brené Brown

Storyselling Challenge

In februari 2019 en in maart 2020 heb ik een challenge georganiseerd waarbij ik ondernemers hielp om hun verhaal te delen op Instagram. Op een gegeven moment weet je namelijk wel dat het delen van je verhaal belangrijk is, maar de vraag is dan: HOE doe je dat dan?

Om die reden had ik zeven story templates ontwikkeld met daarin vragen die ondernemers konden beantwoorden. De reacties die mensen daarop kregen waren enorm. Er kwamen klanten uit voort, diepe connecties met andere ondernemers en één van de onderneemsters die meedeed werd zelfs uitgenodigd om haar verhaal te vertellen in de VIVA.

Hieronder vind je alle story templates zodat je deze kunt gebruiken als houvast om je eigen verhaal zo goed mogelijk te vertellen. Als je wilt kun je de challenge zelfs nog doen. Hij wordt regelmatig alsnog gedaan door ondernemers.

De vragen en opdrachten op de templates zijn zo gemaakt dat het zorgt voor verbinding, maar ook voor urgentie bij je volgers om je niet alleen te volgen maar ook daadwerkelijk iets van je te kopen.

“People don’t buy WHAT you do. They buy WHY you do it.”

– Simon Sinek

Jouw WHY

Een van de belangrijkste onderdelen van jouw verhaal is jouw WHY. Oftewel: de reden waarom je doet wat je doet.

Daar ligt namelijk vrijwel altijd een emotie aan ten grondslag en door dat uit te dragen trigger je ook weer een gewenste emotie bij je ideale klant.

Mooie voorbeelden van bedrijven met een krachtige WHY zijn Happy Tosti en Heilige Boontjes. Dit zijn beide restaurants met een heel simpel productaanbod, maar bij Happy Tosti geloven ze bijvoorbeeld dat iedereen onderdeel moet kunnen zijn van de werkende maatschappij en daarom werken ze met verstandelijk gehandicapten.

Hun productaanbod is simpel, maar hun WHY is zo krachtig dat Happy Tosti groeit als kool.

En zo ook Heilige Boontjes. Zij hebben net als Happy Tosti een simpel productaanbod (koffie), maar geloven dat ex-gedetineerden een plek verdienen in de maatschappij. Deze mensen hebben vaak moeite met het vinden van een baan en worden hier juist aangenomen.

Doordat hun WHY een bepaalde emotie triggert, kies je voor hen in plaats van bijvoorbeeld een ‘gewoon’ tosti-restaurant.

Het kan je dus enorm helpen om klanten aan te trekken als je jouw why consistent deelt. Mijn why staat bijvoorbeeld ook heel duidelijk op mijn website en deel ik regelmatig op mijn online kanalen.

Het helpt om mijn ideale klant aan te trekken, maar wat ik nog veel belangrijker vind, is dat het een pull effect heeft op mij. Doordat ik zo’n diepe emotionele verbinding voel met mijn why heb ik elke dag weer zin om aan de slag te gaan en mijn why uit te dragen.

Nu wil ik echter wel benadrukken dat het super fijn is als je een heldere why hebt, maar het is ook iets wat tijd kost. Laat je niet tegenhouden in het ondernemerschap doordat je bijvoorbeeld nog geen heldere why hebt. Je ontdekt je why juist door te beginnen, door dingen te proberen en dan kom je er gaandeweg achter wat jou vanuit het diepste van je ziel drijft. Misschien heb je nu wel het gevoel dat je nog niet helemaal doet waar je voor gemaakt bent. Dat is helemaal oké. Waarschijnlijk heb je dan eerst deze ervaring nog nodig om er achter te komen waar je dan wél voor gemaakt bent.

Iemand die heel bekend is op dit gebied is Simon Sinek. Hij heeft jarenlang onderzoek gedaan naar organisaties vanuit de vraag: hoe kan het dat het ene bedrijf wel succesvol is en het andere bedrijf niet? Hij ontdekte dat succesvolle organisaties op een andere manier communiceren met hun doelgroep. Veel bedrijven vertellen enkel wat ze doen en hoe ze het doen. De meest succesvolle bedrijven vertellen ook wat ze doen en hoe ze het doen, maar éérst vertellen ze waarom ze het doen.

In het filmpje hieronder legt Simon Sinek het zelf verder uit.

.
.

.

.

.

Opdrachten

Om je te helpen met het maken van de vertaalslag van WETEN naar WAARMAKEN vind je hieronder een aantal opdrachten.

1. Schrijf voor jezelf de zes human needs op van Tony Robbins en geef vervolgens percentages aan hoe belangrijk je al deze human needs vindt. Denk vervolgens na over hoe jouw bedrijf er nu uit ziet en of het voldoet aan jouw belangrijkste behoeftes als mens. Mocht dat niet het geval zijn, hoe kun je dingen aanpassen zodat jouw bedrijf meer in dienst gaat staan van jouw behoeftes?

2. Wat is jouw WHY? Waarom doe jij wat je doet? Welk verschil probeer je te maken in de wereld? Schrijf eerst je WHY op en daarna je HOW en WHAT.

3. Welk verhaal vertel jij jezelf? Wat geloof jij ten aanzien van jezelf? Schrijf dit op en maak positieve affirmaties zodat je jezelf een nieuwe waarheid aanleert die je beter dient.

4. Een van de redenen waarom veel ondernemers zichzelf klein houden is omdat ze zichzelf teveel vergelijken met andere mensen die al verder zijn. Ze volgen hen omdat ze ervan willen leren, maar onbewust ga je toch vergelijken. En van vergelijken word je lui, depressief of minder creatief. De laatste opdracht van deze module is daarom om eens goed te kijken naar iedereen die je volgt. Niet alleen via bijvoorbeeld Instagram, maar ook door middel van nieuwsbrieven. Sta goed stil bij de vraag: “Wie inspireert mij en wie zet mij aan tot het nemen van actie?” en “Wie inspireert mij maar blokkeert me ook?”. De mensen die jou blokkeren mag je ontvolgen/uitschrijven van de nieuwsbrief. Het is tijd om de switch te maken van consumeren naar produceren en jouw doelgroep helpen.

Mentale les 1: Perfectionisme loslaten

Belangrijkste learnings uit module 1

.

  • Vrijheid betekent voor iedereen iets anders. Blijf goed in de gaten houden of jouw bedrijf je daadwerkelijk een gevoel van vrijheid en voldoening geeft. Stel jezelf regelmatig vragen als: Word ik nog blij van de manier waarop ik werk? Kloppen mijn werktijden nog? Geven mijn producten me nog een gevoel van vrijheid? Past mijn huidige doelgroep nog bij wie ik ben?
    .
  • De drie elementen voor het bouwen van een succesvol bedrijf zijn energie, mindset en strategie. Vooral die eerste twee zijn belangrijk. Als die op orde zijn, dan is een succesvolle strategie daar bijna een logisch gevolg van.
    .
  • Om een succesvol bedrijf te bouwen zijn twee verhalen cruciaal.
    1. Het verhaal wat jij jezelf vertelt, oftewel je gedachten, en
    2. Het verhaal wat je de buitenwereld vertelt.
    .
  • Affirmaties helpen om jezelf opnieuw te programmeren. Hierdoor veranderen je overtuigingen, daardoor verandert je gedrag en daardoor verandert weer je realiteit.
    .
  • Om jouw doelgroep een koopbesluit te laten nemen, is het belangrijk dat ze een connectie voelen met jou. De elementen waarop mensen met elkaar connecten zijn herkomst, taal, taalgebruik, gebeurtenissen, energie, interesses, pijn en humor.
    .
  • Mensen kopen niet WAT je doet, maar WAAROM je iets doet. Mensen kopen niet meer alleen producten en diensten. Ze kopen verhalen, visies en relaties. Vergeet dus niet om te delen waarom jij doet wat je doet. Vanuit welke gebeurtenis(sen) is jouw missie ontstaan? En wat wil je ermee bereiken? En waarom?
    .
  • Streven naar perfectionisme is streven naar falen. Onthoud goed: 80% voor jou is 140% voor een ander. Hoe langer jij blijft perfectioneren, hoe minder snel iemand geholpen wordt. En hoe langer je ergens mee bezig bent, hoe minder goed het vaak wordt.