Welkom bij de tiende module van dit online programma. In deze module duiken we in de wondere wereld van adverteren op social media.

Veel ondernemers starten met een contentstrategie. Ze creëren een Facebook en/of Instagram account en beginnen met een stukje zichtbaarheid op die manier.

Op een gegeven moment wordt het vaak interessant om te gaan adverteren. Het kost wat, maar het gaat dan wel sneller. Je betaalt namelijk om zichtbaar te zijn bij je doelgroep.

De reden dat ik in deze module alleen Facebook en Instagram behandel is omdat je op beide platformen kunt adverteren vanuit de Facebook Ads Manager. Op die manier pakken we twee vliegen in één klap en ondernemers maken over het algemeen het meest gebruik van social media advertising.

Daarnaast zie ik het met name vaak mis gaan bij Facebook en Instagram. De ‘room for error’ bij LinkedIn en Google is iets kleiner omdat het advertentiesysteem simpeler en duidelijker is.

Wel heb ik de URL’s gevonden van zowel Google als LinkedIn waarbij je voor
€ 75,- en € 50,- aan gratis advertentiecredit kunt krijgen als je voor het eerst gaat adverteren. Deze codes vind je onderin deze pagina.

Verder vind je in deze module iets minder tekst en meer video’s. In de video’s laat ik je stap voor stap zien hoe je:

✓ De Facebookpixel installeert op jouw website zodat je exact kunt bijhouden wie er op jouw website is geweest, welke pagina(‘s) ze hebben bezocht en hoe lang ze op deze pagina(‘s) zijn geweest. Hier kun je vervolgens doelgroepen van maken binnen je Facebook Ads Manager zodat je deze mensen kunt targeten met een advertentie.

✓ Een winstgevende advertentie maakt op social media.

✓ Gebruik maakt van split-testing.

✓ Doelgroepen maakt op basis van de Facebookpixel die op jouw website staat.

.

Wanneer is het slim om te gaan adverteren?

Adverteren op social media levert vaak gewenste resultaten op in twee gevallen:

1. Advertenties kunnen heel goed worden ingezet voor de bovenkant van je funnel. Het werkt bijvoorbeeld vaak goed om een advertentie te maken waarin je mensen vraagt om je gratis e-book te downloaden, om zich aan te melden voor je gratis webinar of je gratis challenge. Dit komt omdat mensen op social media niet zozeer in een koop mindset zitten.

Ze openen niet hun Facebook of Instagram account met de gedachte: “Ik ga eens kijken wat ik kan kopen.” Dat gebeurt eerder op Google. Ze openen social media omdat ze – bij wijze van – de vakantiefoto’s van hun vrienden willen zien. Omdat ze dus in een andere mindset zitten is het vaak ook lastig om een koude doelgroep direct iets te laten kopen. Het hoogst haalbare is vaak dat ze benieuwd naar je zijn en dat ze wel even op een laagdrempelige wijze kennis met je willen maken.

Zo zie je hieronder de resultaten van één van mijn advertenties. In augustus 2019 gaf ik een gratis webinar over salesfunnels. Hiervoor kwamen zeventien aanmeldingen binnen via social media advertenties. Een aanmelding kostte me € 1,97. Dit is redelijk gemiddeld voor een webinar. Het gemiddelde in Nederland voor coaches en online marketeers ligt vaak op € 2,- per aanmelding voor een webinar of download van een e-book.
.

.
2. Ook werken advertenties vaak goed om te re-targeten. Mensen moeten tegenwoordig twee tot vijftig keer in aanraking komen met je dienst of product voordat ze overgaan op een aankoop. Reminders zijn dus key. Om die reden maak ik vaak gebruik van re-marketing advertenties. Ik heb bijvoorbeeld lange tijd een online cursus gehad die altijd op de eerste maandag van de maand van start ging. Deze cursus kostte € 97,-.

Vier dagen voorafgaand aan de startdatum maakte ik dan een advertentie die ik alleen toonde aan de mensen die op de pagina van de online cursus waren geweest, maar nog niet een kaartje hadden gekocht. Middels deze advertentie liet ik ze dan weten dat de cursus bijna van start ging en dat ze nog een kaartje konden kopen. Hieronder zie je als voorbeeld een screenshot van de resultaten van deze advertentie van afgelopen mei. Toen betaalde ik € 2,61 aan advertentiekosten per aankoop. Dit is een mooi resultaat want de online cursus kostte € 97,-, dus dat betekent dat ik € 94,39 overhield.
.

“Stay in your head and you’re dead.”

– Tony Robbins

De #1 Regel Voor Online Adverteren

Bovenstaande quote van Tony Robbins klinkt een beetje dramatisch, maar het is wel waar wat hij zegt.

Deze quote kun je toepassen op alles in het leven, maar in dit geval wil ik hem toepassen op jouw bedrijf en de online marketingstrategie die je hanteert.

De GROOTSTE fout die je kunt maken is namelijk om in je hoofd te blijven zitten. Je te laten leiden door je eigen gedachten. Je eigen gedachten voor iedereen te laten spreken. Je te laten leiden door perfectionisme waardoor je alles uitstelt omdat het nog niet goed genoeg is.

Het is nooit goed genoeg. En dat hoeft ook helemaal niet. Het is een ongoing process. Daarnaast is ‘goed genoeg’ heel subjectief. Wat is goed? Wat is slecht? Daar heb jij weer een andere mening over dan ik.
.

Maak gebruik van split-testing

Om bovenstaande reden raad ik altijd aan: test het in REAL-LIFE en niet in je hoofd. Laat de data en de resultaten voor je spreken in plaats van je eigen gedachten. Jij bent het unique selling point van je bedrijf, maar jij bent niet je klant dus blijf dichtbij jezelf maar denk niet continu voor je klant.

Blijf doen en testen totdat je WEET wat werkt en niet totdat je DENKT wat werkt.

De reden dat ik dit zeg is omdat ik mensen vaak teveel tijd zie besteden aan advertenties en vervolgens gaan adverteren met één ‘perfecte’ advertentie. Ze verzanden in een eindeloos proces van zinnen perfectioneren, de beste afbeelding kiezen uit 1000 afbeeldingen, enz.

Besteed hier niet teveel tijd aan en adverteer nooit met één advertentie. Je kunt op online marketing platformen namelijk heel makkelijk split-testen.

Dit houdt in dat je meerdere advertenties met doelgroepen, maar ook verschillende teksten en afbeeldingen test en aan de hand van de resultaten bekijkt welke doelgroep en welke advertentie het beste presteert. Deze doelgroep en advertentie kun je dan vervolgens opschalen (= budget verhogen).

Ik test daarom vaak met drie doelgroepen, maar ook met drie tot vijf advertenties en in 80% van de gevallen ben ik verrast. Ik heb altijd een vermoeden welke doelgroep en welke advertentie het beste gaat presteren, maar het klopt bijna nooit.

In de Facebook Ads Manager maak je op basis van drie stappen een advertentie:

1. Campagne | Hier geef je jouw advertentie een naam en bepaal je de doelstelling, bijvoorbeeld conversies of het genereren van meer bereik.
.
2. Ad set | Hier maak je jouw doelgroep en bepaal je bijvoorbeeld dat je vrouwen tussen de 25-45 wilt targeten met een interesse in online marketing.
.
3. Advertenties | Hier maak je de advertentie zoals jouw doelgroep hem ziet. Hier plaats je dus de tekst, de afbeelding, de website link waar je mensen naartoe wilt sturen en de header.

Ik maak binnen zo’n campagne dan gebruik van split-testing. Dat ziet eruit zoals op de afbeelding hieronder.

Op deze afbeelding zie je dat het doel van de campagne is om aanmelding te krijgen voor een gratis webinar. Vervolgens wordt het getest op drie verschillende doelgroepen om te kijken welke doelgroep de laagste kosten per aanmelding oplevert. Je kunt bijvoorbeeld mensen targeten op basis van interesses, maar ook op basis van e-mailadres en websitebezoeken.

Ik maak hier altijd aparte doelgroepen van zodat ik ook daadwerkelijk kan zien welke groep mensen het snelst geneigd is om zich aan te melden.

Daarnaast maak ik gebruik van drie verschillende teksten, foto’s en headers. Op die manier kan ik ook zien welke tekst en afbeelding de grootste groep mensen prikkelt.
.

.
Hieronder zie je nog een screenshot van de drie doelgroepen die ik had gemaakt om aanmeldingen te krijgen voor mijn gratis Salesfunnel Challenge die plaatsvond in juni 2019. Je ziet dat de aanmeldingen op basis van interesses veel duurder waren (€ 1,82 per aanmelding) dan de aanmeldingen op basis van mijn nieuwsbrief en mensen die daar op lijken (€ 0,58 per aanmelding). Om die reden had ik de andere twee ad sets uitgezet.
.


.
.

Hieronder zie je ook nog een afbeelding van vier advertenties die ik onlangs testte toen ik een gratis webinar gaf. Je ziet daarin dat Ad 1 en Ad 2 betere resultaten opleverden dan Ad 3 en 4. Ad 3 en 4 had ik daarom ook uitgezet.

“Stopping advertising to save money is like stopping your watch to save time.”

– Henry Ford

Concrete Advertentie Tips

.
✓ Besef goed dat je met een advertentie alleen verkeer naar je website stuurt. Op de website zelf dient de conversie nog plaats te vinden. Zorg er dus ook altijd voor dat de websitepagina waar je mensen heen stuurt conversieproof is. Met een advertentie prikkel je slechts nieuwsgierigheid. Het besluit nemen ze op je website.

✓ Ik schrijf mijn advertentieteksten altijd aan de hand van het model wat we in de module over Content hebben besproken. Eerst een stopper, dan pijn naar plezier, aanbod en call-to-action. Over het algemeen merk ik dat lange teksten het beste werken als het gaat om advertenties. Op die manier kun je mensen namelijk makkelijker emotioneren en de brug slaan van een social media ‘ik-ga-foto’s-van-vrienden-bekijken’ mindset naar ‘ik-ga-me-ergens-voor-aanmelden’ mindset. Ik test echter altijd met zowel lange, korte als middellange teksten. Je weet het namelijk nooit wat het beste werkt.

✓ Naast dat ik de URL van mijn website in het balkje zet bij de ‘Meer informatie’ knop zet ik hem ook altijd in de advertentietekst zelf met een duidelijke zin als: “Klik op onderstaande link om je direct gratis aan te melden voor het webinar.” Besef goed dat mensen vrij onbewust aan het rond scrollen zijn op social media. Je moet ze echt duidelijk vertellen wat ze moeten doen en waar ze moeten klikken. Je raakt ze namelijk al snel kwijt.

✓ Voor sommige dingen kun je altijd adverteren, bijvoorbeeld je gratis e-book. Met een webinar, workshop of online cursus zit er echter vaak een deadline aan vast. Voor een webinar of online cursus begin ik meestal een week tot anderhalve week van tevoren met adverteren. Voor een workshop meestal drie weken van tevoren.

✓ Bouw je budget langzaam op. Ik zet nooit het dagelijks budget direct op
€ 20,- bijvoorbeeld. Ik wil eerst kijken naar de data om te checken of mensen überhaupt op de advertentie klikken en of ze zich ook aanmelden. Ik begin daarom vaak met € 2,- tot € 5,- per dag. Het minimale budget is € 1,- per dag. Zodra ik tevreden ben met de resultaten ga ik langzaam opschalen. Bijvoorbeeld van € 5,- per dag, naar € 10,- per dag naar € 20,- per dag. Meestal verdubbel ik het budget.

✓ Ik krijg vaak de vraag van mensen: Hoeveel moet ik uitgeven aan advertenties? Hierbij geldt ook weer: Begin with the end in mind. Hoeveel je uit moet geven aan advertenties hangt volledig af van wat je ermee wilt bereiken. Vervolgens hangt het ook nog af van je conversie percentages binnen je salesfunnel. Zoals ik eerder al zei worden social media advertenties vaak ingezet voor de bovenkant van een funnel en dienen er daarna nog andere dingen te gebeuren voordat iemand betalende klant wordt.

Een klein voorbeeld:

In mei 2019 bedacht ik dat ik een Salesfunnel Summer School wilde organiseren van 24 juni tot en met 24 augustus 2019 voor tien ondernemers.

Daarna stelde ik mezelf de vraag: ‘Hoe zorg ik ervoor dat ik hier tien ondernemers voor vind?’ Het antwoord daarop was: ‘Ik ga een gratis Salesfunnel Challenge organiseren van vier dagen waarbij ik vier keer een uur live ga. Op die manier kan ik al een deel van mijn kennis delen zodat mensen bewust worden van het belang van een goede salesfunnel en daarnaast zijn ze dan al vier uur met mij zodat ze kunnen aanvoelen of ze zich door mij persoonlijk aangesproken voelen.’

Ik hield rekening met een gemiddeld conversie percentage van 10%. Daarmee bedoel ik de conversie van deelnemer Salesfunnel Challenge naar betalende klant.

Dit betekende dat ik 100 mensen moest hebben in mijn Salesfunnel Challenge. Echter, ik wist ook dat het show-up percentage van challenges en webinar gemiddeld 30 tot 40% is. Dat betekende dus dat ik minimaal 330 aanmeldingen moest hebben.

Vanaf daar ging ik weer verder terug rekenen. Ik wist dat ik wel zo’n tachtig aanmeldingen uit mijn nieuwsbrief en social media kon halen. Dat betekende dat ik nog 250 aanmeldingen via advertenties binnen zou moeten halen. Al snel wist ik dat één aanmelding ongeveer € 2,- kostte en dus zette ik het totaalbudget op € 500,-.

Op het moment dat je echter een schaalbaar product hebt wat nooit vol kan zitten kun je weer met hogere budgetten werken.

“Never stop testing and your advertising will never stop improving.”

– David Ogilvy 

Gratis Advertentiecredit voor Google Ads en LinkedIn Ads

Via onderstaande knoppen kun je gratis advertentiecredit opvragen voor Google en LinkedIn. Helaas geven Facebook en Instagram geen gratis advertentievouchers weg.

Klik hier om €75 advertentiecredit voor Google Ads aan te vragen

.

Video’s

Hieronder vind je bovenstaande informatie in video vorm. Op die manier kun jij zelf kiezen of je liever leest, kijkt en luistert of zelfs beide.

Wanneer is het slim om te gaan adverteren op social media? Voor welke doeleinden werkt het goed?

Waarom is het zo belangrijk om te split-testen als je gaat adverteren op social media?

Hoe maak je stapsgewijs een winstgevende Facebook / Instagram advertentie?

Hoe installeer je de Facebook pixel op jouw (WordPress) website en hoe maak je specifieke doelgroepen?

Hoe interpreteer je de data in de Facebook Ads Manager?

Opdrachten

Om je te helpen met het maken van de vertaalslag van WETEN naar WAARMAKEN vind je hieronder een aantal opdrachten.

1. Op welke online kanalen bevinden jouw klanten zich? Oftewel: waar zou het voor jou slim zijn om te adverteren?

2. Bekijk het Facebookpixel filmpje hierboven en installeer de Facebook Page View pixel op jouw website zodat je kunt beginnen met het verzamelen van data.

3. Social media advertenties leveren vaak het meeste resultaat op als je iets laagdrempeligs aanbiedt, bijvoorbeeld een gratis e-book of webinar. Ook werkt het vaak goed als je het inzet ter reminder van een bepaalde dienst of product (dus met een re-marketing advertentie). Is er momenteel iets waarvoor jij social media ads in zou kunnen zetten? Zo ja, maak een advertentie en maak daarbij gebruik van split-testing.

Mentale les 10: Your focus determines your reality.

.
In deze module krijgen jullie een bonus filmpje op het gebied van het mentale stuk. Ik heb namelijk Lieke de Bever gevraagd om ook een filmpje op te nemen. Lieke is mijn Health & Nutrition Coach. Ze is voormalig topsporter en coacht topsporters en ondernemers om de fitste versie van zichzelf te worden zodat ze het maximale uit hun leven en hun bedrijf kunnen halen. In dit filmpje deelt ze haar visie op het belang van focus, maar ook hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te blijven zorgen terwijl jij je bedrijf aan het bouwen bent. Gezond lijf = gezond bedrijf.