Welkom bij module 11 waarin we het gaan hebben over e-mailmarketing. In deze module leg ik je niet alleen uit wanneer e-mailmarketing slim is om in te zetten, maar ook hoe je een automatische e-mailfunnel maakt in Active Campaign / Mailblue.

E-mailmarketing is één van de oudste vormen van online marketing en het is tegenwoordig een beetje een onderschoven kindje. Bij e-mailmarketing denken we bijvoorbeeld ook al snel aan schreeuwerige e-mails met veel aanbiedingen.

Een paar jaar geleden werkte dat goed – en het werkt voor sommige bedrijven nog steeds wel – maar e-mailmarketing is sterk veranderd de afgelopen jaren. Het draait vandaag de dag veel meer om het creëren van waarde en het opbouwen van een relatie met je ideale klant.

Het grote voordeel aan e-mailmarketing is dat het veel persoonlijker voelt. Een post op social media is geschreven voor de massa, maar een e-mail kun je dusdanig personaliseren (bijvoorbeeld door iemands voornaam te noemen en door te segmenteren op bepaald klikgedrag) waardoor het voelt alsof het een stukje communicatie is wat plaatsvindt tussen alleen jou en de lezer.

Daarnaast zitten mensen in een andere mindset als ze hun e-mail lezen. Op social media zitten we in ons onderbewustzijn en daar kunnen we eindeloos doelloos scrollen zonder dat we echt iets te hoeven doen.

Vanuit onze e-mail zijn we het veel meer gewend om een bepaalde actie te nemen. Om bijvoorbeeld onze agenda te checken, om ergens op te klikken, om te reageren, enz. Je zit meer in een doe-modus dan wanneer je op social media zit. Daardoor is e-mailmarketing ook nog steeds één van de meest converterende vormen van marketing en mag het op een gegeven moment eigenlijk niet ontbreken in je salesfunnel.

“If social media is the cocktail party, then email marketing is the meet up for coffee. The original 1 to 1 channel.”

– Erik Harbison

Wanneer zet je e-mailmarketing in?

E-mail is een geweldige manier om mensen consistent aan jou te blijven herinneren en om je producten aan elkaar te ‘vlechten’.

Ik raad mijn klanten vaak aan om het op vier manieren in te zetten. In deze module gaan we vooral in op de eerste twee.

1. Door een wekelijkse, twee wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief te versturen.

2. Door e-mailfunnels te creëren als opvangnet. Bijvoorbeeld nadat iemand je e-book heeft gedownload, mee heeft gedaan aan een webinar of challenge of als iemand zijn/haar winkelmandje heeft verlaten.

3. Nadat je een challenge of webinar hebt gegeven of nadat iemand je e-book heeft gedownload, maar geen koopactie heeft genomen. Je weet dan dat iemand interesse heeft in jou en je dienst of product, maar soms moeten mensen even een handje geholpen worden. Daarom e-mail ik mensen vaak handmatig om ze een gratis belafspraak aan te bieden. In die afspraak doe ik dan een up-sell.

4. Je kunt mensen ook spontaan een e-mail sturen als je denkt dat ze jouw ideale klant zijn en uitnodigen voor een gesprek. Het is vooral leuk om dan ook direct iets van waarde te leveren. Ben je bijvoorbeeld business coach? Kijk dan even naar iemands website en Instagram en geef in de e-mail alvast wat tips. Ben je styliste? Kijk dan even naar iemands kledingstijl en geef wat tips. Op die manier geef je meteen iets van waarde en prikkel je nieuwsgierigheid. Mijn tip hierbij: geef altijd eerst een compliment om iemand een positief gevoel te geven.

Laten we eerst even inzoomen op punt één: het versturen van een nieuwsbrief. In eerdere modules hebben we het al eens gehad over het belang van consistentie. Dat geldt voor je nieuwsbrief net zo.

Wat veel ondernemers doen – en wat vaak als storend wordt ervaren – is dat ze heel veel e-mailen op het moment dat ze iets willen verkopen en dat je de rest van het jaar niks hoort. Echter, een relatie met je potentiële klant bouw je niet op tijdens lanceringen, maar tussen lanceringen in.

Op dat moment voelen je lezers namelijk dat jij écht gecommit bent om ze te helpen. Je bent er niet alleen als je iets kunt komen halen, maar je bent er consistent. Op die manier spam je ook niet. In mijn ogen spam je pas als je alleen e-mailt wanneer je iets wilt verkopen en de rest van de tijd niks van je laat horen.

Ik geloof echter ook dat het je plicht is om altijd iets (mits je iets aan kunt bieden natuurlijk) aan te bieden in je nieuwsbrieven. Er zijn namelijk ook altijd mensen die juist wel een beetje genoeg hebben gehad van alle gratis informatie en juist serieus stappen willen nemen op een bepaald gebied.

Om die reden bestaan mijn nieuwsbrieven altijd voor circa 80% aan waarde + mijn persoonlijke verhaal en voor circa 20% aan aanbod.

Hoe vaak moet je e-mailen?

Mocht je nog maar net beginnen met e-mailmarketing, probeer de frequentie van je nieuwsbrief af te stellen op een aantal wat voor jou haalbaar is. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met één keer per twee weken en nu stuur ik één keer per week een nieuwsbrief.

Echter, hoe vaker je e-mailt, hoe sneller je een relatie opbouwt met je potentiële klanten.

In het begin is het alleen nog wel eens lastig om steeds weer te bedenken waar je over kunt e-mailen. Om die reden heb ik een mapje voor mezelf gemaakt op mijn telefoon waar ik dagelijks ideeën in ‘dump’. De inspiratie voor mijn nieuwsbrieven haal ik grotendeels uit de gesprekken die ik heb met (potentiële) klanten.

Zij lopen dan tegen bepaalde dingen aan waardoor ik denk: “Hey dat is interessant. Daar kan ik wel eens een nieuwsbrief over schrijven.” Wat dat betreft zijn mijn nieuwsbrieven enerzijds een soort van dagboek waarin ik mijn persoonlijke verhaal deel zodat mijn potentiële klanten mij ook echt leren kennen, maar het merendeel van mijn nieuwsbrieven bestaan uit waarde voor de lezers. Het gaat uiteindelijk namelijk om hen en niet om jou.

Mocht je het dus lastig vinden om continu inspiratie te vinden voor je nieuwsbrieven, probeer dan ook eens om een mapje aan te maken in je telefoon waar jij je ideeën in opslaat. Een ander idee is om je volgers op social media te vragen waar zij graag meer over zouden willen weten.

“Email has an ability many channels don’t; creating valuable, personal touches – at scale.”

– David Newman

.
Hoe verzamel je e-mailadressen?

Op het moment dat je net begint met e-mailmarketing word je vaak nog niet zo blij van je lijst. Ik weet nog dat ik naar mijn lijst keek met vijf namen en dacht: “Hmm, dit wordt nog wat. M’n moeder, m’n vader en drie vrienden staan op m’n lijst.” Niet bepaald motiverend.

De snelste manier om e-mailadressen te verzamelen is door middel van je gratis producten. Het principe is daarbij altijd: jij krijgt iets gratis van mij in ruil voor jouw e-mailadres. Een e-mailadres is tegenwoordig namelijk goud waard.

Persoonlijk verzamel ik e-mailadressen op onderstaande manieren:

1. De homepagina van mijn website is volledig gericht op de koude bezoekers. Ik motiveer ze om mijn gratis e-book te downloaden in ruil voor hun voornaam en e-mailadres. Hiermee adverteer ik en de link naar mijn gratis e-book staat altijd in de link in mijn bio op Instagram. Na het downloaden van het e-book ontvangen mensen acht geautomatiseerde e-mails en daarna komen ze op mijn nieuwsbrieflijst te staan. De acht geautomatiseerde e-mails ontvangen ze verspreid over tweeënhalve week. Op die manier ben ik direct tweeënhalve week top of mind waardoor mensen al snel een klik met me voelen of juist niet. Wat dat betreft fungeert e-mailmarketing enerzijds als middel om klanten verder te helpen in je funnel, maar anderzijds fungeert het ook als filtersysteem om de mensen eruit te filteren die niet bij je passen.

2. Ik geef regelmatig webinars en challenges. Ook in ruil voor een voornaam en e-mailadres. Na de challenge of het webinar komen mensen op mijn nieuwsbrief te staan.

3. In de link in mijn bio staat standaard een stukje tekst met “Schrijf je in voor mijn wekelijkse Inspiratie Boost met tips over het creëren van een consistente stroom aan klanten en omzet via online kanalen.” Ook staat dit onder het menu kopje ‘Gratis’ op mijn website. Daarin vertel ik ook heel duidelijk welke waarde mensen kunnen halen uit mijn Inspiratie Boost (zo noem ik mijn nieuwsbrief).

Het kost even wat tijd voordat je een goede e-maillijst hebt opgebouwd, maar door veel dingen gratis te doen en je nieuwsbrief regelmatig te promoten kun je snel een lijst opbouwen waar uiteindelijk consistent klanten uitkomen. Hoe meer mensen in de bovenkant van je salesfunnel zitten, hoe meer mensen er aan de onderkant (het betaalde stuk) uitkomen.

“A small list that wants exactly what you’re offering is better than a big list that isn’t committed.”

– Ramsay Leimenstoll

Concrete Tips

✓ Er zijn verschillende e-mailsystemen waar je gebruik van kunt maken. De bekendste zijn Mailchimp, Mailblue en Active Campaign (Engelse versie van Mailblue en iets goedkoper). Mailchimp is gratis tot 2000 contacten en is ideaal voor als je alleen een nieuwsbrief wilt versturen. Met Mailchimp kun je echter geen automatiseringen maken (e-mailfunnels) en dat kan wel met Mailblue en Active Campaign. Hiervoor betaal je $ 9,- (= € 8,20) per maand (Active Campaign) of € 17,- per maand (Mailblue). Met Active Campaign en Mailblue kun je bijvoorbeeld ook mensen automatisch e-mailen als ze op een bepaalde knop in een andere e-mail hebben geklikt bijvoorbeeld. Hieronder zie je een afbeelding van hoe één van mijn automatiseringen eruit ziet. Daarnaast vind je onderin een video van tien minuten waarin ik van A tot Z uitleg hoe Mailblue / ActiveCampaign werkt.

.
✓ Verstuur je e-mails niet vanuit een info@-adres. Hiermee komt je e-mail namelijk vaker in de spambox terecht.

✓ E-mails komen ook vaker in de spambox terecht op het moment dat je veel opmaak gebruikt. Dus hoe meer afbeeldingen en design je gebruikt, hoe vaker je e-mail in de spambox terecht komt. Ik stuur mijn e-mails daarom altijd vanuit platte tekst. Het ziet er uit als een gewone e-mail. Niet per se mooi, maar wel conversieproof. Het voelt dan namelijk voor de lezer ook meer alsof het echt een persoonlijke e-mail is.

✓ Voor je beeldvorming: de gemiddelde openingsratio van nieuwsbrieven ligt in Nederland rond de 30%. De openingsratio van mijn nieuwsbrieven ligt rond de 50%. Op die manier weet je een beetje wat gemiddeld is. Echter, de openingsratio van e-mailfunnels ligt over het algemeen weer wat hoger. Hieronder zie je bijvoorbeeld de openingsratio van de e-mailfunnel van mijn gratis e-book. Dit heeft te maken met het feit dat nieuwsbrieven vrij algemeen zijn terwijl een e-mailfunnel specifiek richt op een bepaald onderwerp waar mensen op dat moment echt interesse in hebben. Je ziet overigens wel dat de openingsratio steeds iets lager wordt. Naarmate de tijd vordert verlies je steeds iets meer mensen.

✓ Er is niet per se een beste dag of tijd om een e-mail te sturen. Dat hangt ook een beetje van je doelgroep af. Veel webshops sturen aan het begin van de avond hun e-mails omdat veel mensen ‘s avonds online shoppen. In mijn geval werkt het vaak goed om de mail rond 9:00 uur ‘s ochtends te sturen op dinsdag, woensdag of donderdag. Op maandag zijn veel mensen druk met het opstarten van de week en op vrijdag staan veel mensen alweer met één been in het weekend.

✓ Noem je nieuwsbrief niet ‘nieuwsbrief’. Bij een nieuwsbrief denken we namelijk al snel aan van die schreeuwende e-mails zonder waarde en veel verkoop. Om die reden heet mijn nieuwsbrief bijvoorbeeld Inspiratie Boost. Dat is meer vanuit de klant gedacht.

✓ Laat je niet gek maken door uitschrijvingen. E-mailmarketing is enerzijds een mooie manier om de relatie met je klant op te bouwen, maar anderzijds is het ook een filtersysteem. Je wilt aan het einde van je funnel namelijk je ideale klant eruit filteren. Om die reden wil ik je adviseren om glashelder te communiceren in al jouw e-mails. Wees volledig wie jij bent en communiceer niet ‘vlak’. Schrijf en deel eerlijk wat je denkt en wat je vindt. Dat gaat je enerzijds uitschrijvingen opleveren, maar anderzijds ook fans. In het grijze gebied waar je veilig communiceert en iedereen je ‘wel leuk’ vindt gebeurt er namelijk niks.

✓ Houd rekening met het feit dat e-mailmarketing een vrij demotiverende vorm kan zijn van marketing. Op social media krijg je likes in ruil voor je content, maar via de e-mail is het veelal eenrichtingsverkeer. Er zijn maar weinig mensen die reageren. Dat betekent echter niet dat er niks gebeurt. Zo krijg ik bijvoorbeeld maar weinig reacties op mijn e-mails, maar ik zie wel dat mensen de e-mail vaak meerdere keren openen en zodra ik een aanbod doe komen er altijd inschrijvingen of verkopen uit voort. Laat je dus niet uit het veld slaan door de eventuele stilte die je zult ervaren. Vertrouw erop dat er zaadjes aan het groeien zijn bij voldoende mensen die op je lijst staan.

✓ Je kunt je nieuwsbrieven ook heel makkelijk als blogs gebruiken. Veel ondernemers schrijven apart een blog en een nieuwsbrief. Ik gebruik
e-mailmarketing als vervoersmiddel voor mijn blog. Mijn nieuwsbrieven zet ik bijvoorbeeld ook op mijn website. Op die manier is er meteen veel gratis en waardevolle content voor koude bezoekers. Zo kunnen ze direct aftasten of ze zich aangesproken voelen door mij of juist niet.

✓ Stel dat je een product wilt verkopen wat een bepaalde startdatum heeft – zoals bijvoorbeeld een online cursus – stuur dan op het laatste moment nog een concrete salesmail. In het geval van online producten kopen mensen het vaak last-minute. Stel dat de online cursus op een maandag start, dan kun je op zondag en/of maandagochtend nog heel goed een laatste reminder sturen. In zo’n e-mail hoef je dan verder ook niet veel waarde te delen. Dit mag echt een hele specifieke salesmail zijn waarin je puur inzoomt op de pijn en het verlangen van je ideale klant en hoe jouw product gaat helpen. Dit gaat je uitschrijvingen opleveren, maar ook aanmeldingen. Probeer je dus te focussen op dat laatste.

✓ Houd je lijst warm. Je genereert veel meer conversie als je wekelijks een waardevolle nieuwsbrief stuurt en dan een keer een grote up-sell doet dan wanneer je drie maanden niks laat horen en dan iets probeert te verkopen. De mensen op je lijst voelen dan dat je alleen e-mailt als er iets te halen valt. Daarom geloof ik: een relatie met je klanten bouw je niet op tijdens lanceringen maar tussen lanceringen in. Als jij dan consistent je nieuwsbrieven blijft versturen weten ze dat je gecommit bent en een oprechte intentie hebt.

✓ Ik doe altijd een aanbod in mijn e-mails. Ze bestaan voor circa 80% uit waarde en voor 20% uit verkoop. Niemand is namelijk ooit succesvol geworden van een e-mail en wel middels mijn programma’s. Ik pak het echter wel in door eerst waarde te delen en van daaruit de koppeling te maken naar mijn aanbod. Op het moment dat een programma of workshop dan bijna start / plaatsvindt stuur ik vaak nog twee extra e-mails. Eén e-mail met veelgestelde vragen + antwoord en nog een last call e-mail om iemand eraan te herinneren dat NU het laatste moment is om in te stappen.

Video’s

Hieronder vind je bovenstaande informatie in video vorm. Op die manier kun jij zelf kiezen of je liever leest, kijkt en luistert of zelfs beide.

Waarom is e-mailmarketing nog steeds zo waardevol en hoe kun je het inzetten voor je eigen bedrijf?

Welk e-mailsysteem is handig om te gebruiken en hoe verzamel je zo snel mogelijk e-mailadressen?

In dit filmpje deel ik nog een aantal concrete – en veelal direct implementeerbare – tips aangaande e-mailmarketing.

A tot Z uitleg hoe Mailblue / ActiveCampaign werkt (inclusief het maken van een automatische e-mailfunnel)

Opdrachten

Om je te helpen met het maken van de vertaalslag van WETEN naar WAARMAKEN vind je hieronder een aantal opdrachten.

1. Denk eens na over een inspirerende naam voor je nieuwsbrief.

2. Op het moment dat je al een nieuwsbrief hebt of hebt besloten om er een te versturen, maak een commitment naar jezelf voor wat betreft de frequentie van je nieuwsbrief. Hoe vaak per week of per maand ga je een nieuwsbrief versturen?

3. Denk na over waar jij automatische e-mailfunnels in kunt zetten. Bijvoorbeeld nadat mensen je gratis weggever hebben gedownload of als ze hun winkelmandje hebben verlaten. Onthoud dat e-mailmarketing ideaal is om mensen van het ene naar het andere product te helpen of om ze ‘op te vangen’ zodra ze jouw funnel dreigen te verlaten, bijvoorbeeld na het verlaten van hun winkelmandje.

Mentale les 11: Wees blij dat je nog maar weinig volgers hebt.