Welkom bij de vierde module van The Business Boost Academy. We zijn inmiddels beland bij stap vier van mijn 6-stappen model, namelijk het stellen van doelen, het creëren van een plan van aanpak en het goed bijhouden van al je cijfers.

De reden dat deze module al zo vroeg komt, is omdat ik zie dat veel ondernemers dingen doen op basis van gevoel. Ik geloof heel erg in intuïtief ondernemen en doen wat goed voelt, maar ik geloof daarnaast ook in het bijhouden van je cijfers en het creëren van een goed plan om hetgeen wat je intuïtief aanvoelt in goede banen te leiden in de realiteit.

In deze module neem ik je daarom mee in vier dingen.

1. Het stellen van doelen.
Ik geloof in “Begin with the end in mind.” Doe je dat niet, dan word je een stuurloos schip. Zonder stip op de horizon weet je niet waar je naar toe gaat en wordt het uiteindelijk vaak één grote chaos.

2. Het maken van een plan van aanpak.
Het moment dat je een doel hebt gesteld betekent niet dat je hem ook gaat halen. Daar is een gedegen plan van aanpak voor nodig. Hierbij mag je kijken naar: welke stappen moet ik nemen om mijn einddoel te realiseren?

Stel dat je een Instacursus geeft en je wilt 50 mensen mee laten doen, dan moet je een plan maken met betrekking tot waar je die 50 mensen vandaan gaat halen. Dat kun je op allerlei verschillende manieren doen en meestal maak ik ook gebruik van allerlei verschillende manieren. Mijn eigen coach zegt altijd: “Praat en mail met alles wat ademt en beweegt.”

Wil je 50 mensen in een Instacursus hebben? Dan is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen af weten van het bestaan en de waarde van deze cursus.

Zit je in fase 1 van het ondernemerschap, dan is het maken van een plan van aanpak net iets lastiger dan wanneer je in fase 2 of 3 zit. In fase 1 ben je vooral nog aan het spelen, ontdekken en groeien. Dan heb je nog niet zoveel zicht op je cijfers. En dat hoeft ook niet. Zorg dat je in deze fase zoveel mogelijk dingen probeert, maar houd wel alvast bij wat goed werkt, wat niet goed werkt en waarom niet.

Het kan namelijk zo zijn dat je geen enkele JA krijgt in salesgesprekken, maar dat betekent niet dat salesgesprekken niet werken. Dat betekent dat jij nog mag groeien in het doen van salesgesprekken.

3. Je cijfers bijhouden.
Jij zit niet in dit programma omdat je een hobby-ondernemer bent. Je wilt kunnen leven van je bedrijf. Dan is het belangrijk dat je weet hoe je bedrijf ervoor staat. Wat komt er binnen aan geld? Wat gaat er uit? Hoeveel moet je betalen aan de Belastingdienst?

Ik houd m’n cijfers bij in een Excel-document. Dit document kun je hieronder vinden. Hierin kun je per maand voor jezelf bijhouden wat er binnenkomt, wat er uit gaat, hoeveel btw je af moet dragen en wat je winst is.

4. Een wekelijkse (mini) planning bijhouden.

Uiteindelijk is een succesvol bedrijf het eindresultaat van heel veel kleine stappen die je hebt genomen. Daarom plan ik op maandagochtend altijd mijn week en commit ik me aan specifieke taken om ervoor te zorgen dat ik mijn einddoel haal.

In deze module vind je dit document.

.
.

“A goal without a plan is just a wish.”

– Antoine de Saint

Begin with the end in mind

Bij alles wat ik doe stel ik mezelf de vraag: levert dit uiteindelijk op wat ik wil?

Zo vertelde ik in module 1 al dat ik in eerste instantie met mijn bedrijf geen omzetdoel nastreef, maar een bepaald gevoel. Door een bepaald gevoel na te streven – wat uiteindelijk vaak het échte doel is van je bedrijf (een gevoel van vrijheid nastreven) – ben ik in staat om ook een hoge omzet te draaien.

Een hoge omzet is het gevolg in plaats van het einddoel an sich. En zo denk ik met alles wat ik doe een paar stappen vooruit.

Ik organiseer bijvoorbeeld niet alleen een workshop omdat ik het leuk vind. Ik organiseer een workshop omdat ik het leuk vind én omdat ik vanuit een workshop goed een up-sell kan doen naar mijn Groei Programma van € 2500,-.

Veel ondernemers gaan van A naar B naar C naar D. Ik ga van D naar C naar B naar A.

Ik bedenk bijvoorbeeld eerst dat ik The Business Boost Academy wil geven voor 15 ondernemers voor een investering van € 1297,- per persoon. Vanaf daar ga ik dan terug denken. Welke stappen moet ik nemen om ervoor te zorgen dat ik uiteindelijk 15 ondernemers in deze Academy heb zitten?

Zo bedacht ik dat een intensieve, laagdrempelige challenge waarin ik 4x een uur live zou gaan een goed idee zou zijn. Dat zou een goede manier zijn om mensen in korte tijd aan me te binden. Ze zouden dan veel waarde krijgen en door middel van video’s ook direct kunnen voelen of ze een klik met mij voelden.

Maar dan wordt de vraag: hoeveel mensen moeten er mee doen aan de challenge om uiteindelijk 15 deelnemers over te houden? Ik weet dat mijn conversiepercentage vanuit webinars en challenges ongeveer 10% is dus ik wist: er moeten minimaal 150 mensen aan de challenge mee doen.

Maar ik wist ook: als 150 mensen zich aanmelden dan doen er uiteindelijk maar 75 mensen mee want mijn show-up score daar is circa 50%. Dat betekende dus dat ik in totaal minimaal 300 aanmeldingen moest hebben.

Toen werd de vraag: hoe krijg ik die 300 aanmeldingen? Ik wist op basis van eerdere ervaring dat ik daarvan wel zo’n 100 uit mijn nieuwsbrief kon halen dus ik bedacht dat ik minimaal drie reminders zou sturen. Ook wist ik dat ik wel 100 uit mijn Instagram-account zou kunnen halen.

En vervolgens ben ik anderhalve week van tevoren gaan adverteren op social media om de overige 100 aanmeldingen binnen te halen. Na drie dagen zag ik dat het me gemiddeld € 5,- per aanmelding kostte en dus zette ik het totaal budget op € 500,- om het totaal aantal benodigde aanmeldingen binnen te halen.

Dit is een mooi voorbeeld van strategisch denken waarvan ik jou wil stimuleren om dat ook te doen. Dit kost echter wel tijd en gun jezelf die tijd. De kans is namelijk groot dat jij nu nog niet weet wat jouw conversiepercentages bijvoorbeeld zijn. Daarom wil ik het je met behulp van onderstaande documenten bij laten houden zodat je daar zo snel mogelijk achter kunt komen en hier rekening mee kunt houden als je een doel hebt en daarvoor een plan van aanpak wilt maken.

Het geeft dus niks als je nu nog denkt: “Oh my god, ik heb geen idee van m’n cijfers!” Gun jezelf de tijd en ruimte om te spelen en te groeien. Maar houd al wel bij wat werkt voor je en wat nog niet werkt zodat je voor jezelf een overzicht hebt van waar je meer tijd aan mag besteden en waar je in mag groeien.

De documenten spreken redelijk voor zich, maar in de documenten vind je extra voorbeelden en uitleg om je te helpen om het in te vullen. En mocht je er vragen over hebben, dan kun je deze uiteraard stellen in de besloten Facebook groep.

Kleine side note: de documenten staan in Google Drive en ik heb de ‘can view’ optie aangezet. Download de documenten even en pas ze dan aan voor jezelf.

Download hier de planner voor 2021
Download het het Doelen & Strategie Document voor 2021
Download hier het document om je inkomsten, uitgaven, winst en omzetbelasting in bij te houden
Download hier het document om een weekplan te maken

Boekhoudsysteem

Tot slot wil ik je in deze module aanraden om op een gegeven moment met een boekhoudsysteem te werken. Hiermee kun je professionele facturen sturen, je inkomende facturen inboeken, bonnetjes inboeken en ook direct je belastingaangifte doen.

Het eerste jaar van mijn ondernemerschap stuurde ik alle facturen vanuit een Microsoft Word-document en ik hield alles voor de belasting bij in een Excel-document. Waarom deed ik dat? Ik vond het simpelweg nog te spannend om over te stappen op een betaald systeem en mijn middelste naam is “Zelf Doen”. Het eerlijke antwoord is dus dat ik me daar even mentaal op moest voorbereiden 😉

Inmiddels heb ik een aantal boekhoudsystemen gebruikt:
e-boekhouden, Moneybird en Exact Online. De enige waar ik echt heel tevreden over ben en waar ik nu bij zit is Moneybird. Dit systeem heeft wat mij betreft de meest gebruiksvriendelijke interface en het is ideaal voor ondernemers die klanten hebben die in termijnen betalen. Je kunt namelijk je facturen vooruit plannen. Dat kan niet bij
e-boekhouden en Exact Online.

Via onderstaande knop kun je via mijn vriendenlink een Free Trial aanvragen van vier maanden (in plaats van twee maanden) ter waarde van € 50,-. Je maakt met deze Free Trial gratis gebruik van het meest uitgebreide boekhoudpakket.

En voor de transparantie: als jij je na de proefperiode als klant aanmeldt, krijg ik een tegoedbon ter waarde van € 50,- voor Coolblue. Met deze link creëren we een win-win situatie dus.

Na de Free Trial zijn er drie verschillende pakketten beschikbaar. De pakketten inclusief prijzen vind je via deze link.

.

Klik hier om een Free Trial van Moneybird aan te vragen

Mentale les 4: You teach people how to treat you