Welkom bij de vijfde module van dit online programma. We zijn inmiddels aangekomen bij stap vijf van mijn 6-stappen model, namelijk het creëren van een conversie proof website.
.

Maak van je website een converteermiddel en geen visitekaartje

Het hebben van een goede website is tegenwoordig onmisbaar als je écht impact wilt maken met je bedrijf en daar ook goed mee wilt verdienen.

Je website is namelijk je online winkel en daar vindt uiteindelijk de conversie van bezoeker naar lead of klant plaats.

De reden dat ik een complete module wijd aan websites is omdat het merendeel van websites geen conversiemiddel is, maar slechts een visitekaartje. Veel ondernemers spenderen veel tijd, geld en energie (lees: bloed, zweet en tranen) aan het maken en designen van hun website.

Ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat het er goed uit ziet. Na weken – al dan niet maanden – perfectioneren zijn ze vervolgens doodzenuwachtig als hij live gaat en stiekem hoopt iedereen dat de telefoon vanaf dat moment roodgloeiend staat.

De harde waarheid is echter dat het in 99% van de gevallen muisstil blijft. Niet alleen de dag dat de website live gaat, maar ook de dagen erna.

Wat er dan gebeurt is dat veel ondernemers gaan adverteren op bijvoorbeeld social media in de hoop dat ze daardoor meer klanten aan zullen trekken. Heel begrijpelijk, maar het is belangrijk om te beseffen dat je met advertenties enkel mensen naar je website toe trekt. Op het moment dat de website zelf niet conversie proof is ga je alsnog geen klanten binnen halen.

Je website is je online visitekaartje en het is meer dan begrijpelijk dat we willen dat die er goed uit ziet, maar het is naar mijn mening nog belangrijker dat je website ook daadwerkelijk leads en/of klanten oplevert.

In deze module leer je daarom hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw website bijdraagt aan het behalen van je doelstellingen.

“If people like you, they’ll listen to you but if they trust you, they’ll do business with you.”

– Zig Ziglar –

Een goede website zorgt voor verbinding én vertrouwen

In module 1 schreef ik al dat 95% van ons gedrag wordt gedreven door ons onderbewustzijn, oftewel onze emoties. Dat betekent dus ook dat koopgedrag voor 95% een emotioneel proces is.

Twee van de belangrijkste emoties die je potentiële klanten dienen te voelen voordat ze overgaan op een aankoop zijn verbinding en vertrouwen. Enerzijds willen ze een connectie voelen met hetgeen wat jij doet, wie jij bent als persoon en waarom je doet wat je doet. En anderzijds moeten ze vertrouwen voelen dat jij hen van hun probleem af kunt helpen of dat je ze in hun behoefte kunt voorzien.

Om ervoor te zorgen dat je verbinding en vertrouwen creëert, is het van belang om op je website op onderstaande vijf dingen een antwoord te geven. Je websitebezoeker zoekt op deze vijf punten namelijk (onbewust) een antwoord.
.
1. Oplossing
In hoeverre biedt dit bedrijf waar ik naar op zoek ben? Voel ik een verbinding tussen mijn probleem of behoefte en de oplossing die zij bieden? Krijg ik het gevoel dat zij begrijpen waar ik tegenaan loop en waar ik naar op zoek ben?
.
2. Gemak
Kan het product snel geleverd worden? Zit de fysieke locatie in de buurt? Kan ik op een laagdrempelige en prettige manier kennismaken met dit bedrijf? Maar ook: laadt de website snel genoeg? Weet ik waar ik moet klikken? Je wilt je websitebezoeker bij de hand nemen en goed informeren.
.
3. Connectie
Voel ik een klik met deze ondernemer of met dit bedrijf? Waar staan ze voor? Wat is hun verhaal? Waarom doen ze wat ze doen? Gun ik ze mijn aankoop of voel ik me prettig bij het idee van een mogelijke samenwerking?
.
4. Betrouwbaarheid
Hoe groot is de kans op een positieve ervaring? Wat zeggen andere mensen over deze ondernemer of dit bedrijf?
.
5. Prijs
Valt het binnen mijn budget? Of juist: is de prijs hoog genoeg en daarmee ook mijn kwaliteitsperceptie? Binnen elke markt zijn er mensen die liever meer betalen omdat de verwachte kwaliteit dan hoger is.

“You can’t sell anything if you can’t tell anything.”

– Beth Comstock

De belangrijkste pagina’s van je website

Een website bestaat vrijwel altijd uit meerdere pagina’s, maar er zijn vijf pagina’s waar ik je in deze module op wil laten focussen omdat dat de belangrijkste pagina’s zijn. Dat zijn:

1. Je homepagina
2. Je ‘Over Mij’ pagina
3. Je referentie pagina
4. Je salespagina’s
5. Je betaalpagina
.

1. Je homepagina

Je homepagina zou je kunnen zien als je gezicht. Het is het eerste waar mensen naar kijken en het is dé pagina waarmee je een eerste indruk maakt. Wat hier vaak mis gaat is dat ondernemers álles wat ze doen op hun homepagina zetten. Ze willen hun bezoekers het liefst in één keer vertellen wat ze allemaal doen en kunnen.

De mensen die echter op je homepagina komen zijn vaak nog relatief koud. Dit betekent dat ze je dan meestal nog niet heel goed kennen.

Je wilt ze dan nog niet overweldigen met informatie over jouw programma’s of andere betaalde diensten en producten. Je wilt er dan ook voor zorgen dat de homepagina niet zozeer om JOU draait, maar vooral om je BEZOEKER. Laat je bezoeker voelen dat je er voor hem of haar bent.

Hoe doe je dat?

Dat doe je door exact in te spelen op de ‘pijn’ en het verlangen van je ideale klant. Op het moment dat jouw ideale klant jouw homepagina opent, wil je dat ze direct denken: “Dit is waar ik naar op zoek ben en dit bedrijf of deze ondernemer begrijpt mij!”

Ze zijn nog koud, dus op dat moment is de kans nihil dat ze direct iets kopen. Onderzoek wijst uit dat slechts 2% van de bezoekers de eerste keer direct iets koopt.

Bied daarom eerst iets gratis aan. Maak het laagdrempelig door ze bijvoorbeeld een gratis e-book aan te bieden of iets anders waarmee je hen iets geeft in ruil voor hun naam en e-mailadres. Op die manier kun je daarna de relatie verder opwarmen via een e-mailfunnel (meerdere e-mails achter elkaar aan).

Daarnaast kopen mensen van mensen. Als je een offline afspraak hebt, kijk je elkaar ook in de ogen aan en schud je elkaar de hand als je elkaar voor het eerst ziet. Dit effect wil je dus eigenlijk ook creëren op jouw website.

Beide dingen zie je bijvoorbeeld ook terug op de homepagina van mijn website. Je ziet direct mijn lachende gezicht, je ziet ook direct een duidelijke omschrijving van welke oplossing ik lever en ik bied je iets gratis aan.
.


.
2. Je ‘Over Mij’ pagina

Naast de homepagina is de ‘Over Mij’ of ‘Over Ons’ pagina de meest bezochte pagina op websites. Zoals ik eerder ook al zei: mensen kopen van mensen. We kopen tegenwoordig niet meer alleen producten en diensten. We ‘kopen’ relaties. We moeten de ondernemer onze aankoop gunnen.

Dit doe je door op je ‘Over Mij’ pagina duidelijk te vertellen wie je bent en waarom je doet wat je doet. Veel ondernemers maken een salespagina van hun ‘Over Mij’ pagina, maar je ‘Over Mij’ pagina mag echt over JOU gaan.

Dit is ook dé plek om je WHY goed uit te leggen en hoe je tot deze WHY bent gekomen. Welke gebeurtenissen of momenten in jouw leven hebben er voor gezorgd dat je nu doet wat je doet? Door dit te vertellen ontstaat er een diepe verbinding met je ideale klant.

Neem ze mee in jouw verhaal en laat zien wie je bent. Dit mag zowel ‘zwaar’ als luchtig zijn. Een beetje humor en luchtige stof kan nooit kwaad. Zo heb ik op mijn ‘Over Mij’ pagina op het einde nog een paar weetjes geplaatst met als onderwerp: ‘Mensen die me echt goed kennen weten dat…’

Tot slot raad ik ondernemers altijd aan om in ieder geval één (het liefst meerdere) foto’s van zichzelf te plaatsen op hun ‘Over Mij’ pagina. Vertel wie je bent, maar laat het ook zien.

..
.

3. Je referentiepagina

Hierboven schreef ik al dat vertrouwen één van de belangrijkste emoties is die een potentiële klant moet voelen alvorens hij of zij met jou wil werken. Om die reden raad ik altijd aan om referenties op je website te plaatsen en deze ook in het menu te plaatsen.

Mensen zijn kuddedieren wat betekent dat we kijken naar het gedrag van andere mensen om te checken of iets ‘veilig’ is. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat je op een zomerse dag kiest om op het volle terras in plaats van het lege terras te gaan zitten. Het is niet logisch want op het volle terras duurt het waarschijnlijk langer voordat je een drankje krijgt, er is meer kans op geluidsoverlast en die cola of dat wijntje zal echt niet heel anders smaken, maar doordat daar andere mensen zitten interpreteert ons onderbewustzijn het als ‘veilig’.

Je mag op je website dus een gehele pagina wijden aan referenties. Probeer dit wel te doen op een betrouwbare manier, dus het liefst met volledige naam en indien mogelijk zelfs met foto. Referenties zijn namelijk vaak nep en je wilt betrouwbaar overkomen.

Mocht je niet zoveel referenties hebben, dan kun je ook screenshots nemen van bepaalde positieve mailtjes of appjes die je bijvoorbeeld hebt ontvangen.

..
.

4. Je salespagina(‘s)

Je salespagina’s zijn de pagina’s waarop je echt iets verkoopt en om ervoor te zorgen dat mensen ook daadwerkelijk iets kopen dien je ze weer bij de hand te nemen. Op je salespagina komt dan ook alles samen.

Hier wil je focussen op de oplossing die je biedt, je wilt inspelen op de pijn en het verlangen van je ideale klant, je wilt iets over jezelf vertellen, je wilt referenties van andere mensen op deze pagina plaatsen en tot slot is het belangrijk om de aankoop zo makkelijk mogelijk te maken.

Op een salespagina draait alles om conversie. Witte ‘Koop nu’ knoppen zijn dus bijvoorbeeld niet aan te raden, ook al past dat mooi bij je huisstijl. Indien het een lange pagina is, zorg dat mensen op minimaal drie plekken (bovenin, midden en onderin) de kans krijgen om het product in hun winkelmandje te doen.

Onderaan deze pagina vind je nog een aantal concrete tips om je salespagina conversieproof te maken. Hierin vertel ik bijvoorbeeld ook welke kleur knoppen over het algemeen het beste werken.

.
5. Je betaalpagina

Vrijwel alle ondernemers spenderen veel tijd aan alle pagina’s van hun website behalve de betaalpagina. Ze denken dat ze hun potentiële klanten vooral moeten overtuigen op de salespagina en dit klopt ook, maar de overtuiging dien je voort te zetten op de betaalpagina. Ze zijn er dan namelijk nog niet.

Wist je bijvoorbeeld dat gemiddeld 10% alsnog afhaakt op de betaalpagina? Een reden hiervoor kan bijvoorbeeld zijn dat ze afgeleid worden op de betaalpagina omdat je allerlei informatie vraagt die niet nodig is. Zo zie je bijvoorbeeld nog vaak dat je een adres in moet vullen terwijl je een online product koopt.

Zo wisten we we bij één van mijn klanten, BodieBoost, (een bedrijf wat een afslankmethode verkoopt) het conversie percentage met 5% te verhogen door het menu onzichtbaar te maken (dan kan je klant niet ergens anders meer op klikken), alleen om de info te vragen die ze echt nodig hadden, een voor en na foto van een klant te plaatsen en een niet tevreden, geld terug garantie sticker.

“Don’t push people to where you want to be. Meet them where they are.”

– Meghan Anderson

Voorbeelden van een goede homepagina

Een goede homepagina is eigenlijk gewoon een salespagina. Over het algemeen zijn mensen nog heel ‘koud’ als ze op je homepagina terecht komen. Je wilt ze dus aanspreken op hun pijn en verlangens en aan je binden.

Daarom raad ik altijd aan om één duidelijk doel te koppelen aan je homepagina. Wil je bijvoorbeeld dat mensen je e-book downloaden? Wil je dat ze zich inschrijven voor je wekelijkse nieuwsbrief? Focus dan op één van die dingen en voed de relatie vervolgens verder via bijvoorbeeld e-mails.

Indien je bijvoorbeeld een webshop hebt, gelden er weer andere regels. Dan kun je je bezoeker bij de hand nemen door bijvoorbeeld de best verkochte items op de homepagina te plaatsen en de items die in de aanbieding zijn. Ook wil je dan duidelijk de praktische zaken noemen, zoals wanneer het item bezorgd kan worden en wat de verzendkosten zijn.
.

Mijn eigen Homepagina

.

Homepagina van een software bedrijf (Fitmanager)

.

Homepagina van een webshop (Coolblue)

.

Homepagina van een psycholoog / coach

Voorbeelden van een goede Over Mij pagina

Een goede ‘Over Mij’ pagina zorgt voor een connectie tussen de ondernemer en de bezoeker. Het zorgt er simpel gezegd voor dat de bezoeker denkt: “Wat een mooi verhaal. Ik gun jou mijn aankoop.” of “Wat een herkenbaar verhaal. Met jou zou ik willen samenwerken want jij zult mij begrijpen.”

Vaak zijn ‘Over Mij’ of ‘Over Ons’ pagina’s verkapte salespagina’s, maar tegenwoordig hechten klanten steeds meer waarde aan de relatie. Daarom raad ik altijd aan om je ‘Over Mij’ pagina persoonlijk te houden.
.

Mijn eigen Over Mij pagina

.

Over Mij pagina van mijn business coach (Veronique Prins)

.

Over Ons pagina van een biermerk (De Goede & De Stoute)

.

Over Mij pagina van een mindset coach (Janne Schuijn)

.

Over Mij pagina van een branding expert (Marjolein Schurink)

Voorbeelden van een goede salespagina

Een goede salespagina speelt in op alle emoties die je potentiële klant dient te voelen alvorens hij of zij iets koopt. Dit zijn:

1. Het gevoel hebben begrepen te worden doordat er in wordt gespeeld op zijn/haar pijn en verlangen.
2. Connectie voelen met de ondernemer.
3. Vertrouwen hebben in de ondernemer en het product.
.

Salespagina van mijn Mastermind

.

Salespagina van de Confetti Collective

.

Salespagina van mijn eigen business coach (Veronique Prins)

Voorbeelden van een goede referentiepagina

Een referentiepagina heeft als enige doel om vertrouwen te wekken en je kunt in theorie nooit teveel referenties plaatsen. Ik raad je aan om de beste referenties te plaatsen inclusief volledige naam en indien mogelijk zelfs een foto.
.

Mijn eigen referentiepagina

.

Format Homepagina

Klik hier voor een format voor de Homepagina

Format Over Mij Pagina

Klik hier voor een format voor de Over Mij pagina

Format Sales Pagina

Klik hier voor een format voor de Salespagina

Een stukje techniek…

Ik zeg heel vaak dat een succesvolle online marketing strategie voor 80% uit psychologie en voor 20% uit technologie bestaat. Enerzijds is het namelijk belangrijk dat je de juiste online kanalen kiest en dat je technisch gezien begrijpt hoe ze werken, maar anderzijds is het ook belangrijk (eigenlijk nog belangrijker) dat deze online kanalen de juiste boodschap bevatten.

Inmiddels hebben we het psychologische gedeelte van je website behandeld en wil ik je nog even wat technische tips geven.

✓ Investeer in een goed hosting pakket waardoor je website snel laadt. Veel websitebezoekers verlaten je website alweer voordat de pagina überhaupt geladen is omdat het bijvoorbeeld te lang duurt. Via deze gratis tool van Google kun je meten hoe snel je website laadt en hoe deze presteert op andere technische vlakken.

✓ Zorg voor een website die je makkelijk aan kunt passen. Ik raad altijd aan om met WordPress.org (niet WordPress.com) te werken inclusief een betaald thema zoals bijvoorbeeld Avada. Op die manier kun je helemaal zelf je website samenstellen en ben je niet afhankelijk van bepaalde standaard designs, die vaak niet conversieproof zijn.

✓ Op www.canva.com (gratis) maak je snel en makkelijk prachtige designs voor je website maar bijvoorbeeld ook voor je advertenties en social media posts.

✓ Zorg dat je een Google Analytics tracking ID op je website hebt geïnstalleerd en ook een Facebook pixel. Met Google Analytics kun je exact bijhouden hoeveel websitebezoekers je bijvoorbeeld hebt en hoe lang ze op bepaalde pagina’s blijven. Met de Facebook pixel kun je exact meten wie er op je website komt en welke pagina’s ze bezoeken. Op basis van deze informatie kun je binnen de Facebook Ads Manager bepaalde doelgroepen maken die je dan middels een advertentie juist wel of niet kunt targeten.

Video’s

Hieronder vind je bovenstaande informatie in video vorm. Op die manier kun jij zelf kiezen of je liever leest, kijkt en luistert of zelfs beide.

Maak van je website niet alleen een visitekaartje, maar ook (en eigenlijk vooral) een converteermiddel.

In deze video leg ik uit naar welke vijf dingen je websitebezoekers zowel bewust als onbewust op zoek zijn op je website.

In deze video leg ik uit wat de vijf belangrijkste pagina’s van je website zijn en hoe je deze conversieproof maakt.

In deze video leg ik uit welke technische dingen belangrijk zijn om je website conversie proof te maken.

website Tineke

Opdrachten

Om je te helpen met het maken van de vertaalslag van WETEN naar WAARMAKEN vind je hieronder een aantal opdrachten.
.
1. Is het voor jouw websitebezoekers direct duidelijk welke oplossing jij levert als ze je website openen?
.
2. Heb jij referenties op jouw website staan? Zo ja, komen deze betrouwbaar over? Zo nee, probeer om referenties te regelen.
.
3. Heb jij een duidelijk en persoonlijk ‘Over mij’ of ‘Over ons’ verhaal op je website staan of is het een salespraatje?
.
4. Neem jij jouw websitebezoeker bij de hand en is het duidelijk wat je van hem of haar verwacht?
.
5. Bied jij een laagdrempelige (online) manier om kennis te maken met jou of is hetgeen waar je om vraagt een te hoge drempel voor bezoekers?
.
6. Gebruik het format voor ‘Homepagina’ en ‘Over mij’ pagina om jouw website conversieproof te maken.

Mentale les 5: Denk en doe alsof je al 500 klanten hebt.