Welkom bij module 7!

In deze module gaan we het hebben over social media content.

Tegenwoordig is content namelijk super belangrijk. Door de hoeveelheid concurrentie kijken mensen namelijk verder dan je dienst of product.

Om een goede keuze te maken kijkt je potentiële klant daarom ook naar het verhaal eromheen. Wie ben je? Waarom doe je wat je doet? Waar sta je voor?

Door middel van een goede content strategie kun je je daarom ook onderscheiden van je concurrenten, maar er tegelijkertijd ook voor zorgen dat jij je IDEALE klant aantrekt.

Als iemand ‘aan’ gaat op wat jij deelt en waar jij voor staat, dan is de kans namelijk groot dat die persoon ook jouw ideale klant is.

“How you sell matters. What your process is matters. But how your customers feel when they engage with you matters more.”

– Tiffani Bova

Waarom is content zo belangrijk?

Ze zeggen inmiddels steeds vaker: Mensen kopen geen diensten of producten meer. Ze kopen oplossingen, verhalen, relaties en ervaringen.

Zo zie je bijvoorbeeld dat bedrijven als Happy Tosti en Heilige Boontjes het heel goed doen. Hun product is simpel. Tosti’s en koffie. Ze hebben alleen een bepaalde geloofsovertuiging en creëren met hun bedrijf een bepaalde impact.

Zo gelooft Happy Tosti in een maatschappij waarin iedereen een plek heeft. Daarom werken er mensen met een verstandelijke beperking. Bij Heilige Boontjes bieden ze ex-gedetineerden een werkplek omdat zij ook geloven dat iedereen uiteindelijk een plekje mag hebben in de maatschappij.

Mensen gaan dus ‘aan’ op het verhaal. Op de visie en geloofsovertuiging van het bedrijf. En er is geen betere manier om dit over te brengen dan door middel van content. Door content kun je context creëren.
.
.

De ‘Content Kapstok’

We hebben het eerder al eens gehad over het feit dat mensen uiteindelijk van mensen kopen. Ze kopen alleen niet zomaar van mensen die ze leuk vinden. Ze moeten je ook daadwerkelijk vertrouwen.
.
Iemand kan je op basis van een eerste indruk al leuk vinden, maar het kost tijd om het vertrouwen te winnen van je ideale klant.
.
Door middel van de juiste content kun je er niet alleen voor zorgen dat je een connectie maakt met je ideale klant, maar dat je ook een vertrouwensband opbouwt.
.
Om die reden heb ik een content kapstok voor je gecreëerd met zes categorieën die bijdragen aan het creëren van een consistente stroom aan klanten.
.
Deze content kapstok kan elk bedrijf in principe gebruiken voor elk online kanaal. Persoonlijk laat ik deze zes elementen terugkomen in mijn contentstrategie op Instagram, Facebook en e-mail.
.
Let er overigens wel op dat je consistent zichtbaar bent. Het gaat namelijk niet werken als je bijvoorbeeld één keer per drie maanden iets plaatst aan de hand van deze contentkapstok.
.
Het betekent ook niet dat je continu zichtbaar moet zijn, maar probeer je te committen aan een X aantal keer per week. Consistentie is namelijk de belangrijkste drijfveer voor het creëren van vertrouwen.
.
1. Kennis of je tastbare product
Bewijs dat jij de go-to persoon of het go-to bedrijf bent.
.
Wat houdt dit precies in?
Indien je product een kennisproduct is: laat zien wat je weet en deel je kennis. Hiermee hoef je niet bang te zijn dat je jouw product weggeeft. Mensen kopen niet wat je weet, maar hoe je die kennis toepast.
.
Indien je een webshop hebt met fysieke producten: vertel meer over waar de producten vandaan komen. Hoe ze worden geproduceerd. Vertel waarom juist jouw producten zo uniek zijn.
.
2. Persoonlijk
Laat de persoon of het team áchter het bedrijf zien. Mensen kopen niet van ontastbare bedrijven, maar van mensen.
.
Een mooi voorbeeld hiervan vind ik Coolblue. Zij verkopen technologie, maar op hun online kanalen zie je bijna alleen maar de mensen achter het bedrijf.
.
Vertel waar je in gelooft, waarom je doet wat je doet, wat je wilt bereiken en waar je voor staat. En op het moment dat jij zelf je bedrijf bent is het ook slim om af en toe te laten zien dat er dingen mis gingen. Er gaat namelijk altijd wel iets mis als ondernemer en het maakt je menselijk.
.
3. Jouw journey
Ons eigen leven is een journey en mensen houden ervan om journey’s van andere mensen of bedrijven te volgen. Een journey is namelijk een verhaal en mensen houden van verhalen. We lezen niet voor niets boeken en kijken films.
.
Laat dus zien hoe jij en je bedrijf groeien. Neem je volgers mee op jouw journey. Laat ze er onderdeel van uit maken.
.
4. Social proof
We zijn allemaal bang voor teleurstelling. De meest efficiënte manier om te bepalen of we een bepaald product wel of niet moeten kopen is door te kijken naar wat anderen er over zeggen.
.
Deel dus regelmatig reviews op je online kanalen of laat zien dat iemand je product heeft ontvangen of dat je met een klant aan de slag bent.
.
Bewijs dat het bij jou ‘veilig’ is.
.
5. Inspiratie
Een bedrijf is tegenwoordig meestal niet zomaar een bedrijf. Bedrijven zijn communities, soms zelfs complete movements.
.
Als dat het geval is wil je niet alleen iets verkopen, maar je wilt ook echt mensen inspireren of wakker schudden. Dat kun je doen door bijvoorbeeld bepaalde quotes te delen of een inspirerend verhaal.
.
6. Aanbod
Tot slot mag je jouw online kanalen natuurlijk ook gebruiken om af en toe een aanbod te doen voor de producten die je biedt. Zorg er alleen voor dat er een balans is tussen geven en nemen.

“Content marketing is the only marketing left.”

– Seth Godin

Hoe schrijf je content waarmee je de aandacht pakt én behoudt van je ideale klant?

Aan de hand van onderstaande vier punten kun je een post of advertentie schrijven waarmee je de aandacht pakt en behoudt van je lezer. Let wel: in een advertentie wil je altijd een duidelijk aanbod en call-to-action plaatsen. Dit hoeft niet altijd in een post. Daarvoor kun je ook alleen de onderdelen ‘stopper’ en van ‘pijn naar plezier’ gebruiken.
.
Stopper
De eerste zin van je advertenties en posts is het belangrijkst. Daarmee pak of verlies je namelijk de aandacht van de lezer.

Onthoud hierbij dat het menselijk brein één belangrijke functie heeft, namelijk ons helpen om te overleven. En dat doen we door middel van twee dingen. Enerzijds zijn we continu op ons hoede voor ‘gevaar’ en anderzijds zijn we continu op zoek naar ‘kuddes’ waar we ons mee verbonden voelen en waar we ons bij kunnen voegen zodat we meer kans hebben om te overleven.
.
Om die reden pak je aandacht van de lezer door in eerste instantie in te spelen op een stukje sensatie of identificatie.
.
We zijn namelijk continu bezig met het scannen van onze omgeving waardoor we bijvoorbeeld ook altijd dingen willen weten als: waar is er een terroristische aanslag gepleegd? Wie is er vreemdgegaan? In de 21ste eeuw is dit het ‘gevaar’ waar we mee te maken hebben.
.
Met een ‘bold’ statement speel je in op het stukje sensatie. Daarmee speel je in op een stukje emotie waarmee het brein geprikkeld worden om de situatie verder te onderzoeken (en in dit geval dus de content te lezen). En don’t worry, dit kan ook heel subtiel. Als je verder naar beneden scrollt zie je een aantal voorbeelden, maar denk bijvoorbeeld aan zinnen als:

Life coach – “Waar zijn we toch mee bezig met z’n allen?”
Online marketeer – “Zonder content marketing bestaat je bedrijf over een paar jaar niet meer.”

Met een bold statement laat je eigenlijk vooral je mening horen. Dit is één van de belangrijkste onderdelen van je content strategie. Durf te communiceren met een mening. Dat is eng want het zorgt ervoor dat je mensen afstoot die het bijvoorbeeld niet met je eens zijn. Maar tegelijkertijd zorgt het ook voor fans. Je positioneert jezelf dan namelijk als leider. Iemand die ergens voor durft te gaan staan en die durft te zeggen wat hij of zij écht denkt.

Het mooiste – of misschien eigenlijk het slechtste – voorbeeld daarvan is Donald Trump. You hate him or you love him. Er zit gewoon niks tussen in. En dat ’tussen in’ stuk is het gevaarlijkst als ondernemer. Dan is het stuk waarin iedereen je ‘wel leuk’ vindt. Je zit dan in een grijs gebied en dat is precies het gebied waarin je geen klanten binnen haalt.
.
Oké dan verder naar het stukje identificatie. Denk daarbij aan: wie herkent zich in een bepaalde situatie? Door te beginnen met een herkenbare statement, prikkelende vraag of een paar vragen kun je hier goed op inspelen.
.
Ik raad daarom aan om de eerste paar regels van je advertentie of post te laten bestaan uit vragen waar mensen zich mee kunnen identificeren of een (bold) statement waar ze zich in herkennen, om moeten lachen, in shock zijn of waardoor ze geïnspireerd worden (door middel van bijvoorbeeld een quote). Zolang het maar een emotie triggert.
.
Pijn en plezier
Zodra je de aandacht te pakken hebt, ga je dieper in op de inhoud. Je zoomt in op de oplossing die je biedt of een situatie die je zelf hebt weten om te buigen van pijn naar plezier. Schrijf bijvoorbeeld een (herkenbaar) verhaal over iemand wiens probleem of behoefte werd opgelost door jouw dienst/product of schrijf over de redenen waarom je werd gedreven tot je ‘waarom’. Houd hierbij rekening met de pijn en plezier motivatie.
.
Aanbod
Maak een bruggetje naar je aanbod. Vertel wat je organiseert, aanbiedt of verkoopt. Is dit een webinar? Schrijf over de inhoud ervan. Verkoop je een product? Beschrijf de voordelen die mensen zullen ervaren wanneer zij dit product kopen.
.
Call-to-action
Roep je doelgroep op om de gewenste actie te ondernemen en plaats daarbij een link naar je landingspagina. Vergeet niet om hierbij gebruik te maken van schaarste en urgentie indien mogelijk. Benoem tot wanneer een actie loopt, tot wanneer iemand zich kan inschrijven, enz.

“The secret to getting ahead is getting started.”

– Mark Twain

Voorbeelden van posts (maar ook advertenties) die deels of volledig zijn opgebouwd aan de hand van de vier bovengenoemde punten.

Met deze post bereikte ik op LinkedIn bijna 22.000 mensen. De stopper is heel subtiel, maar wel relevant voor iedereen die op LinkedIn zit. Iedereen wil naar aanleiding van deze eerste zin weten: wat is haar bereik dan? En hoe kan dat? Hoe doet ze dat?

Dit is een advertentie van één van mijn klanten. Deze advertentie is volledig opgebouwd aan de hand van vier bovengenoemde punten.

Dit is een recente Instagram post van mij. Ook op een subtiele manier opgebouwd aan de hand van bovengenoemde vier punten.

Concrete Content Tips

✓ Gebruik altijd een locatie en hashtags in je Instagram posts. Dit levert tot wel 50% meer bereik op. Locaties van grotere steden werken het best. Op die manier verschijn je sneller in het overzicht van voorgestelde profielen. Qua hashtags raad ik je aan om ze in een reactie te plaatsen. Op die manier heb je meer ruimte voor de caption en je hebt dan ook direct eén reactie wat het algoritme van Instagram weer als positief ervaart waardoor het bereik omhoog gaat.
.
✓ Om de aandacht te krijgen van je potentiële klanten en om een relatie op te bouwen is het van belang dat je ze niet alleen informeert, maar juist emotioneert. Zorg ervoor dat ze een fijn, maar ook een vertrouwd gevoel bij je hebben.
.
Het helpt daarbij om emojis te gebruiken en vooral als je in het begin nog de aandacht moet krijgen van je doelgroep. Emojis representeren namelijk emoties en als mensen kopiëren we heel makkelijk gedrag.
.
We moeten lachen als iemand anders lacht. We gapen als iemand anders gaapt. We kunnen soms zomaar meehuilen met iemand anders. Als iemand anders zich pijn doet trekken we zelf ook een moeilijk gezicht.
.
Gebruik dus vooral emojis in je posts en advertenties, maar doe het wel met mate. Emojis werken goed, but don’t cause any drama.
.
✓ Gebruik mooie en duidelijke afbeeldingen. Naast de tekst zijn visuals heel bepalend. Ik merk dat afbeeldingen met veel contrast het vaak goed doen. Die spatten namelijk uit het beeld.
.
Daarnaast voelen we meer bij mensen dan bij levenloze producten. Plaats dus regelmatig afbeeldingen van jezelf, je team of je klanten. Onthoud: mensen kopen van mensen.
.
Dit geldt ook voor je website. Indien jij je bedrijf bent raad ik altijd aan om direct een foto van jezelf in de header afbeelding op de homepagina te plaatsen. In het echt zie je ook direct een gezicht als je je voorstelt aan iemand.
.
✓ Gebruik lange, rechthoekige afbeeldingen. Deze vullen meer beeld en daarmee pak je dus sneller de aandacht van je lezer.
.
✓ Veel mensen vinden het fijn om hun content vooruit te plannen zodat het creëren van content niet zo’n ding wordt wat continu in je achterhoofd zit. Hiervoor kun je tools gebruiken zoals Later, Buffer of Hootsuite.
.
✓ Contentmarketing is de afgelopen jaren een serieuze vorm van marketing geworden en voor zelfstandig ondernemers is het naar mijn mening inmiddels zelfs de belangrijkste vorm van marketing geworden. Ik wil je dan ook aanraden: neem het serieus en probeer je er echt aan te committen. Kost het je teveel moeite om op meerdere kanalen content te creëren? Houd het dan eerst bij één kanaal totdat het je geen moeite meer kost. Voeg er dan een nieuw kanaal aan toe.
.
✓ Bij contentmarketing geldt vooral: hoe consistenter je zichtbaar bent, hoe meer het je oplevert. Mijn focus ligt op Instagram en daar plaats ik circa één keer per week een gewone post en circa vijf keer per week stories. Dit levert me al een consistente stroom aan klanten en omzet op. Sommige ondernemers posten meer en sommigen minder. Er is uiteindelijk geen specifieke regel voor hoeveel je moet plaatsen. Houd vooral rekening met wat je eruit wilt halen. Een van mijn klanten heeft bijvoorbeeld geen online producten. Ze kan per maand circa drie klanten helpen en dan zit ze vol. Ze heeft een gecommitte following op Instagram en met één per twee weken zichtbaar zijn haalt ze er per maand al drie klanten uit. Ik heb echter weer meer schaalbare producten dus ik kan meer klanten ‘kwijt’. Daardoor ben ik ook zichtbaarder en doe ik regelmatiger een aanbod. Hierbij geldt dus ook weer: begin with the end in mind. Stel jezelf de vraag wat je eruit wilt halen en denk dan na over de frequentie van je contentstrategie.
.
✓ Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen langer door blijven lezen als content overzichtelijk en behapbaar is. Daarom raad ik aan om voldoende witregels te plaatsen tussen alinea’s en om je alinea’s niet te lang te maken. Ook adviseer ik altijd om in een blog met sub-headers te werken. Zo kan iemand makkelijker de tekst scannen..

Opdrachten

Om je te helpen met het maken van de vertaalslag van WETEN naar WAARMAKEN vind je hieronder een aantal opdrachten.

1. Laat jij genoeg van jezelf zien op jouw online kanalen? Weten jouw volgers waarom jij doet wat je doet, waarom jij de go-to persoon bent en waarom je zo gepassioneerd bent over hetgeen wat je doet? Is het in jouw content helder wat jouw visie is met jouw bedrijf en je geloofsovertuiging?

2. Kijk nog eens naar de Content Kapstok hierboven en bepaal voor jezelf hoe vaak je de zes elementen aan bod zou moeten laten komen om niet alleen een connectie te maken met jouw ideale klant, maar ook om het vertrouwen van hem of haar te winnen.

3. Kijk nog eens naar de vier punten om een goede post of advertentie te schrijven. Bedenk wat je zelf op dit moment zou willen aanbieden (kan ook een gratis e-book zijn) of verkopen aan je ideale klant en schrijf een post of advertentietekst aan de hand van de vier punten.

Mentale les 7: “You don’t have to see the whole staircase. Just take the first step.”