Welkom bij deze online training! Super leuk dat je er bent 🙂

En ook spannend. Je staat nu op het punt om voor het eerst te gaan adverteren of je staat op het punt waarop je veel betere resultaten gaat behalen. In beide gevallen is het een spannende, maar vooral leuke stap.

Ben je er klaar voor om aan de slag te gaan en meer impact te maken met je bedrijf?

Let’s go!

Hoe werkt deze training?

In deze training neem ik je stap voor stap mee in alle elementen die belangrijk zijn om winstgevend te adverteren op Facebook en Instagram.

In totaal zijn dit 8 stappen die je allemaal op deze pagina vindt. Klik op de zinnen hieronder om direct naar het desbetreffende deel te gaan.

1. Wanneer het slim is om te gaan adverteren

2. Waar begin je? De eerste stap die je mag nemen voor langdurig succes

3. Een steengoede sales pagina, bedanktpagina, betaalpagina en over mij pagina maken

4. Het installeren van de Facebook pixel op jouw website

5. Converterende advertentie teksten schrijven en afbeeldingen uitzoeken

6. Doelgroepen maken

7. Advertenties maken in de Facebook Ads manager

8. Opschalen en optimaliseren

De meeste stappen zijn uitgelegd in zowel tekst als video. Je kunt dan zelf bepalen of je de informatie liever tot je neemt door te lezen of te luisteren/kijken. Bovenin vind je de tekst. Onderin de video.

Heb je nog nooit eerder geadverteerd? Begin dan bij stap 1 en doorloop alle stappen in de volgorde zoals ze staan omschreven.

Heb je al wel eens geadverteerd? Dan raad ik je alsnog aan om bij stap 1 te beginnen. Er valt ontzettend veel te leren op het gebied van Facebook ads en er valt vrijwel bij elke stap nog wel iets te optimaliseren.

Stap 1: Wanneer is het slim om te gaan adverteren?

De vraag die ik vaak krijg is wanneer het slim is om te adverteren op Facebook en Instagram.

Ik raad altijd aan om pas te beginnen met adverteren als je een website hebt en als je jouw ideale klant helder hebt. Want heb je geen website? Dan kun je mensen nergens naartoe sturen. Want uiteindelijk doe je met advertenties weinig anders dan mensen naar jouw website sturen. Op je website moet ‘het’ nog gebeuren. Daar vindt de conversie plaats van bezoeker naar lead of klant.

En heb je geen ideale klant? Dan weet je niet wie je moet aanspreken. En de strategie ‘iedereen aanspreken’ is geen strategie. Het meest belangrijke bij advertenties is je boodschap, oftewel een stukje psychologie.

Dit bepaalt voor 80% je succes. De technologie slechts voor 20%.

Je kunt namelijk alles weten over hoe je technisch gezien een advertentie maakt, als jij niet weet hoe je jouw doelgroep moet prikkelen om een gewenste handeling te nemen, dan bereik je alsnog geen resultaat.

Jouw strategie en de teksten zijn naar mijn mening dus ook altijd het belangrijkst. Dan heb ik het niet alleen over advertentieteksten, maar ook over de tekst op jouw website. Je ziet namelijk vaak dat veel mensen op een advertentie klikken, maar dat ze vervolgens niks kopen/downloaden/invullen op een website. Dat betekent in vrijwel alle gevallen dat de teksten niet voldoende prikkelen waardoor mensen niet de gewenste handeling nemen.

Daarnaast bereik je over het algemeen de beste resultaten met social media ads in een paar gevallen:

1. Ads werken goed voor de bovenkant van je funnel. Oftewel: je gratis producten.

Het werkt bijvoorbeeld vaak goed om een advertentie te maken waarin je mensen vraagt om je gratis E-book te downloaden, om zich aan te melden voor je gratis webinar of je gratis challenge. Dit komt omdat mensen op social media niet zozeer in een koop mindset zitten.

Ze openen niet hun Facebook of Instagram account met de gedachte: “Ik ga eens kijken wat ik kan kopen.” Dat gebeurt eerder op Google. Ze openen social media omdat ze bijvoorbeeld de vakantiefoto’s van hun vrienden willen zien.

Omdat ze dus in een andere mindset zitten is het vaak ook lastig om een koude doelgroep direct iets te laten kopen. Het hoogst haalbare is vaak dat ze benieuwd naar je zijn en dat ze wel even op een laagdrempelige wijze kennis met je willen maken.

Zo zie je hieronder de resultaten van één van mijn advertenties voor mijn gratis E-book. Deze maand hebben 245 mensen mijn gratis E-book gedownload en betaal ik gemiddeld €1.17 per E-book download (in totaal €287,07 uitgegeven). Dit zijn hele goede resultaten. Helemaal als je ook nog ziet dat daarna ook nog eens 22 mensen mijn online video training van €25 exclusief BTW hebben aangeschaft.

Deze aanbieding krijgen mensen te zien na het downloaden van mijn E-book. In totaal is er dus €287,07 in gegaan en is er direct €550 omzet uitgekomen. Daarnaast komen mensen na het downloaden van mijn E-book in een mail funnel terecht waarin ik weer mijn coaching programma’s verkoop dus de totale omzetwaarde wordt is eigenlijk nog veel hoger.

Voor je beeldvorming: In Nederland betaal je gemiddeld namelijk zo’n €2 voor een E-book download. Voor een gratis webinar of challenge aanmelding zit het gemiddeld vaak tussen €2-€4. Maar als je dus rekening houdt met bepaalde elementen kun je, net als ik, voor veel minder kosten leads en aankopen krijgen.


.2. Re-targeting voor betaalde producten.

Mensen moeten tegenwoordig 2 tot 50 keer in aanraking komen met je dienst of product voordat ze overgaan op een aankoop. Reminders zijn dus key. Om die reden maak ik vaak gebruik van re-marketing advertenties. Ik heb bijvoorbeeld lange tijd een online cursus gehad die altijd op de eerste maandag van de maand van start ging. Deze cursus kostte €97.

Vijf dagen voorafgaand aan de startdatum maakte ik dan een advertentie die ik alleen toonde aan de mensen die op de pagina van de online cursus waren geweest, maar nog niet een kaartje hadden gekocht.

Middels deze advertentie liet ik ze dan weten dat de cursus bijna van start ging en dat ze nog een kaartje konden kopen. Hieronder zie je als voorbeeld een screenshot van de resultaten van deze advertentie van afgelopen mei. Toen betaalde ik €2.61 aan advertentiekosten per aankoop. Dit is een mooi resultaat want de online cursus kostte €97, dus dat betekent dat ik €94.39 overhield.
.


3. Directe verkoop van producten die zowel mentaal als financieel behapbaar zijn voor een koude doelgroep (= mensen die je nog niet goed kennen)

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand spontaan een product van een paar honderd of duizend Euro kocht. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat iemand gebruik maakte van een gratis gesprek wat werd aangeboden via Facebook ads.

Houd er rekening mee dat mensen wantrouwig zijn als ze je nog niet kennen.

Als je gaat adverteren op een kouder publiek, dan wil je het zowel financieel als mentaal behapbaar houden.

Je kunt dus wel betaalde producten verkopen aan een koude doelgroep, maar dat lukt vrijwel alleen als de prijs laagdrempelig is. Bijvoorbeeld tussen de €5 en €50.

Ook kan het lukken indien het product een online training is of een workshop met meerdere mensen waarbij ze niet ver hoeven te reizen.

Dus stel dat je een workshop geeft voor €50 in Utrecht, ga dan geen mensen targeten uit Friesland maar in de omgeving van Utrecht.

Maar het product wat je direct verkoopt aan een koude doelgroep wil je zowel financieel als mentaal behapbaar houden. Mensen vinden het eng om direct €200 over te maken naar iemand die ze nog niet goed kennen of om direct 1-op-1 in gesprek te gaan.

.
.
Concrete basis tips om je conversie van zowel gratis als betaalde producten te verbeteren zijn:

1. Zorg dat je referenties hebt op je Facebook pagina. Als mensen een advertentie voorbij zien komen kijken ze vaak even wat er wordt gezegd en geschreven over die persoon. De vraag die we allemaal hebben is: Is deze persoon te vertrouwen?

Mensen zijn kuddedieren. Om af te tasten of iets veilig is kijken we naar wat andere mensen zeggen en doen. De hoeveelheid referenties die je hebt bepalen een groot deel van je marktwaarde en daarmee ook een deel van het succes van jouw advertenties.


2. Zorg voor referenties en een duidelijke Over Mij pagina op je website. Je kunt nooit te veel referenties hebben. Voeg ze dus toe op je Facebook pagina, maar ook op je website. De ene persoon zoekt naar referenties op de Facebook pagina, de ander op je website. Ik raad altijd aan om ‘Referenties’ een apart menu item te maken.

Zorg daarnaast ook dat je een duidelijke en transparante Over Mij pagina hebt. Voordat mensen iets kopen of downloaden, kijken ze vaak eerst naar jou. Wie ben jij? Waarom doe je wat je doet? Wat geeft jou het recht om te doen wat je doet?

Je ziet dan ook in Google Analytics dat de Over Mij/Over Ons pagina altijd het meest bekeken wordt na de Homepagina.

Een duidelijke Over Mij pagina is zelfs belangrijk als je adverteert voor een gratis product. Want ook al is het gratis, je vraagt alsnog om iemands tijd. En tijd is voor veel mensen nog schaarser dan geld. Laat ze weten waarom jij en jouw producten hun tijd waard zijn.

Stap 2: Waar begin je mee?

De meeste mensen die ik ken gaan in het wilde weg adverteren. Ze denken: “Oh gaaf! Ik kan hiermee m’n doelgroep bereiken.” Dan klikken ze eens op de blauwe knop ‘Bericht promoten’ wat onder een bericht staat op hun Facebook pagina en that’s it.

Ze beginnen heel random en zijn daarmee een stuurloos schip.

Wat ik altijd zeg is: Begin with the end in mind.

Stel jezelf de vraag: Wat wil ik uiteindelijk bereiken? Wat is mijn stip op de horizon? Als je echt consistent goede resultaten wilt bereiken met Facebook en Instagram ads, heb je een strategie nodig.

En die strategie ontstaat natuurlijk ook deels door te testen, spelen en optimaliseren. Maar het is altijd goed om daar direct bij stil te staan.

Ik begin altijd echt helemaal bij het einde en kijk nooit eerst naar omzet, maar naar m’n gevoel. Waar heb ik zin in? Welk product wil ik verkopen? Wat wil ik voelen? Heb ik zin in live of online? Heb ik zin in een klein groepje mensen of een grote groep mensen?

Onthoud dat jouw bedrijf nooit het doel is, maar altijd het middel. Het is het middel om een bepaalde vorm van vrijheid te realiseren. Dat doe je niet alleen door te kijken naar de omzet. Dan creëer je alleen financiële vrijheid, maar mentale vrijheid is net zo belangrijk. Al dan niet belangrijker.

Als je eenmaal weet waar je zin in hebt kun je kijken naar je omzetdoel.

Ik ben nu – ten tijde van het maken van deze training – bijvoorbeeld bezig met het promoten van mijn gratis Online Business Challenge. Ik houd van challenges. Ik word er altijd super blij van.

Maar daarnaast weet ik ook dat het een geweldige manier is om mijn 3 maanden durende Business Boost Academy te vullen.

Daarin kijk ik dan naar mijn einddoel. En mijn einddoel is om 15 deelnemers te krijgen voor mijn Academy. En deze challenge is zo ingericht dat het mensen helpt om op een relaxte manier kennis met mij en mijn kennis te maken zodat ze daarna met vertrouwen in mijn Academy kunnen stappen.

Als ik mijn einddoel helder heb, stel ik mezelf daarna de vraag: Hoeveel mensen heb ik dan nodig in mijn challenge? Ik weet inmiddels dat mijn conversie percentage van challenge deelnemer naar Academy circa 5% is van het totaal aantal aanmeldingen. Dat betekent dus dat ik 300 aanmeldingen nodig heb.

Echter, ik weet ook dat ik wel een deel van de aanmeldingen uit mijn nieuwsbrief lijst en Instagram account kan halen. Een stuk of 5. Dat betekent dat ik er nog 10 uit de challenge moet halen. Dat betekent dat ik dus 200 aanmeldingen nodig heb.

Begin dus met het bepalen van je einddoel. Je einddoel is nooit: 10 E-book downloads of 20 aanmeldingen voor mijn webinar. Het E-book of webinar dient als doel om een betaald product te verkopen. Hoeveel wil je daarvan verkopen?

En stel nou dat je een product hebt van €47 wat je voor gemiddeld €10 advertentiekosten kunt verkopen, dan kun je natuurlijk aan de hand daarvan kijken: Hoeveel wil ik er deze maand verkopen? Stel dat je €5.000 omzet wilt halen uit je €47 product, dan betekent dat dat je in totaal 106 moet verkopen (5000/47). En dat betekent weer dat je een totaalbudget nodig hebt van €1063 (10 ad kosten per product * 106 in totaal) om dat te realiseren.

Heb je nog nooit geadverteerd of heb je nog geen inzicht in je conversie cijfers? Begin dan gewoon klein. Ga eens testen wat je kunt bereiken als je €20 advertentiekosten zet op een campagne voor een gratis E-book. Kijk eens wat er gebeurd als je een campagne maakt voor een betaalde online masterclass van €25.

Adverteren is voor een groot deel ook spelen. En weet ook dat resultaten kunnen fluctueren. Dit hangt af van verschillende factoren.

1. Facebook en Instagram zijn zogenaamde bidding platforms. Dat betekent dat je betaalt om zichtbaar te zijn bij een bepaalde doelgroep. Stel nou dat al jouw concurrenten ook besluiten om te gaan adverteren, dan ‘vechten’ jullie allemaal om dezelfde plekken en gaat de prijs omhoog. Dat is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod.

Facebook wil namelijk niet dat jouw tijdlijn alleen maar bestaat uit ads. Het moet een mix zijn tussen ads en posts van vrienden/groepen.

Je kunt dit echter wel een beetje beïnvloeden door goede targeting en teksten. Stel dat jouw advertentie gewaardeerd wordt door jouw doelgroep, dan word jij sneller als eerste getoond in plaats van jouw concurrent. Je ad wordt gewaardeerd als veel mensen erop klikken, mensen geen klachten indienen, enz.

Facebook heeft namelijk als doel dat hun gebruikers een positieve ervaring hebben. Hebben ze dat niet? Dan verliezen ze gebruikers en zonder gebruikers verliezen ze bedrijven die adverteren en daarmee omzet. Dat is allemaal met elkaar verbonden.

2. Is het prachtig weer in het weekend? Dan schieten je kosten vaak ook omhoog. Mensen zijn dan minder bezig met hun laptop of telefoon.

3. Zit jouw doelgroep in loondienst en adverteer je voor een betaald product? Dan zie je vaak dat de kosten aan het einde van de maand omlaag gaan. Dit is wanneer veel mensen in loondienst hun salaris krijgen waardoor geld een minder grote belemmering vormt en mensen sneller iets kopen.

Stap 3: Een steengoede websitepagina, betaalpagina, bedanktpagina en over mij pagina maken

Voordat je jouw advertenties aan gaat zetten is het belangrijk om jouw website zo goed mogelijk in te richten. Want het enige wat je eigenlijk doet met Facebook ads is dat je verkeer naar je website stuurt.

Je advertentie kan goed in elkaar zitten, maar als je website niet goed in elkaar zit bereik je alsnog niks.

Een aantal pagina’s zijn cruciaal om maximaal resultaat te behalen tegen zo weinig mogelijk kosten:

1. Je salespagina (ook als je een gratis product ‘verkoopt’)
2. Je bedanktpagina (de pagina die mensen te zien krijgen nadat ze iets kopen of hebben gedownload)
3. De betaalpagina
4. De Over Mij/Over Ons pagina

Hieronder vind je een template voor een goede salespagina. Door die opbouw te gebruiken speel je in op de pijn en verlangens van jouw ideale klant zodat hij/zij geprikkeld wordt om een gewenste handeling te nemen.

Je wilt de pagina inrichten op een manier dat je ideale klant denkt: “Wauw, het lijkt wel alsof hij/zij mijn gedachten kan lezen.” Een goede salespagina geeft mensen het gevoel dat ze begrepen worden. Het is een warm bad van herkenning. Maar het is ook een ‘bad van confrontatie’ als je bijvoorbeeld kennis verkoopt.

Je wilt mensen wakker schudden. Je wilt ze laten inzien dat ze andere beslissingen mogen nemen om bepaalde resultaten te behalen. Daarom staat er bij mij op mijn salespagina ook vaak: Terwijl jij bezig bent met aanrommelen helpt iemand anders jouw klanten.

Herkenning zorgt voor vertrouwen en vertrouwen in combinatie met het voelen van urgentie (door iemand wakker te schudden) zorgt voor actie.

Uiteindelijk is het koopproces dan ook voor 95% een emotioneel proces en niet een rationeel proces.

Waar veel mensen vervolgens kansen laten liggen is op de bedanktpagina. De pagina die mensen te zien krijgen nadat ze iets hebben gedownload of gekocht. Daar kun je juist nog iets aanbieden. Als mensen eenmaal in de koopmindset zitten, benut het.

Niet omdat je ze van alles wilt aansmeren, maar omdat ze op dat moment geholpen willen worden. Ik zie een E-book download altijd als een schreeuw om hulp.

Je download niet mijn E-book met 8 tips omdat je bedrijf zo fantastisch loopt. Het kan beter en daar kan ik mensen bij helpen. Daarom bied ik op de bedanktpagina van mijn E-book mijn online video training aan van €25. Dat aanbod is dan 30 minuten geldig om urgentie te creëren.

Vergeet daarna ook niet de betaalpagina. Daar wordt altijd weinig aandacht aan besteed, maar hier verlies je vaak klanten. Circa 10% haakt nog af op de betaalpagina. Bijvoorbeeld omdat de twijfel dan opeens toeslaat.

Zo wist ik bij een oud klant de conversie met 10% te verhogen door de betaalpagina beter in te richten. Minder invulvelden en nog een referentie van een tevreden klant op de pagina.

Veel producten zijn nice-to-have producten en geen need-to-have. De kans is groot dat mensen het ook wel overleven zonder jouw product. Zorg er dus voor dat je ze emotioneel gezien blijft prikkelen. En doe dat vanuit een liefdevolle intentie. Omdat je weet dat jouw doelgroep oprecht geholpen is met jouw dienst of product.

Tot slot: Zorg voor een goede Over Mij / Over Ons pagina. Ik zie dat veel mensen eerst mijn Over Mij pagina bekijken voordat ze iets kopen. Mensen willen een connectie met je voelen. We kijken bijna allemaal verder dan een dienst of product. We kijken ook naar dingen als: Gun ik hem/haar mijn aankoop? Vertrouw ik hem/haar?

Klik hier voor de home pagina template (Ebook)
Klik hier voor het sales pagina template
Klik hier voor het Over Mij template
Voorbeeld salespagina (Tineke)
Voorbeeld salespagina (psycholoog)
Voorbeeld salespagina (webshop)
Voorbeeld Over Mij pagina (Tineke)
Voorbeeld Over Mij pagina (business coach)
Voorbeeld Over Ons pagina (restaurant)

Stap 4: Het installeren van de Facebook pixel op jouw website

Oké, het is tijd voor het eerste technische ‘dingetje’ 🙂

En dat is het installeren van de Facebook pixel. Say what? Facebook pixel?

Dit is een super slim stukje techniek wat Facebook een aantal jaar geleden al heeft ontwikkeld. De pixel is een klein stukje code wat je installeert op jouw website (don’t worry, is heel makkelijk) en waarmee je alles kunt meten wat er op jouw website gebeurt.

Je krijgt niet te zien dat Jantje van 28 uit Arnhem op jouw website is geweest, maar Facebook kan alles achter de schermen bijhouden. Op basis van de pixel kun je bepaalde doelgroepen maken en bijvoorbeeld zeggen: Ik wil een doelgroep maken van mensen die op www.tinekezwart.nl/facebook-instagram-ads-training zijn geweest.

Vervolgens kun je die mensen dan een advertentie laten zien. Door middel van de Facebook pixel kun je dus een re-marketing advertentie maken waar ik het eerder over had.

Ook kun je dankzij de pixel alles meten. Je hebt namelijk 2 soorten pixels. De base code pixel en de event pixel.

De base code pixel plaats je op alle pagina’s van de website zodat je op basis van die gegevens doelgroepen kunt maken. De event pixel plaats je op zogenaamde bedanktpagina’s zodat je bepaalde acties kunt bijhouden in jouw Ads Manager.

Een bedanktpagina is een pagina die mensen te zien krijgen nadat ze bijvoorbeeld je gratis E-book hebben gedownload, zich aan hebben gemeld voor een webinar of een bepaald product hebben gekocht.

Er zijn verschillende varianten van de event pixel. Zo heb je bijvoorbeeld ‘Lead’, ‘Aankoop’ en ‘Toevoegen aan winkelmandje’. Op die manier kun je verschillende acties meten. Zo staat bijvoorbeeld de Lead pixel op mijn bedanktpagina www.tinekezwart.nl/bedankt-download-ebook en de Aankoop pixel op www.tinekezwart.nl/checkout.

In de tweede video hieronder leg ik je stap voor stap uit hoe je zowel de base code pixel als de event pixel installeert op jouw WordPress website (95% van mijn klanten gebruiken WordPress). Heb je geen WordPress website? Typ dan even in op Google: Installeren Facebook pixel op *vul website naam in*. Er staat ontzettend veel informatie online over het installeren van de Facebook pixel.

Stap 5: Advertentie teksten schrijven en afbeeldingen uitzoeken

Voordat je jouw advertenties technisch gezien kunt gaan maken is het belangrijk om teksten te schrijven en afbeeldingen te selecteren.

En wat mij betreft zijn de teksten het meest bepalend voor jouw succes met advertenties. Met een tekst kun je raken. Of iemand juist verliezen.

Met woorden kun je emoties prikkelen. Denk maar eens aan zinnen als:

“Het is over.”

“Je hebt nog maar een paar maanden te leven.”

“Zullen we een stil hoekje op zoeken samen?”

Met woorden kun je mensen emotioneren en dat is cruciaal voor koopgedrag. Koopgedrag is namelijk voor 95% een emotioneel proces.

Voor wat betreft de teksten en afbeeldingen maak ik altijd gebruik van split-testing. Het toffe aan adverteren is dat je niet één ‘perfecte’ tekst of afbeelding hoeft te hebben. Je kunt ze gewoon allemaal online zetten en aan de hand van de data kijken welke tekst en afbeelding het beste presteert.

Daarom schrijf ik vaak circa 3-4 teksten en gebruik ik ook 3-4 afbeeldingen. Of ik maak circa 3 stories als ik wil adverteren via Instagram stories.

Waarom soms 3 en soms 4? Het eerlijke antwoord; pure luiheid of tijdgebrek 😊

Qua afbeelding raad ik aan om een vierkante of langwerpige afbeelding te gebruiken. Deze zijn meer beeldvullend waardoor je meer de aandacht pakt.

De twee afbeeldingen die bij mij vrijwel altijd de beste resultaten opleveren zijn de afbeeldingen hieronder. Dit zijn beide foto’s van mij en je ziet dat foto’s van jezelf het vaak het beste doen. Dat komt omdat Facebook en Instagram sociale platformen zijn. Het draait om mensen.

Ik raad ook altijd aan om geen of heel weinig tekst in de afbeelding te plaatsen. Je advertentie wordt zelfs afgekeurd als de afbeelding meer dan 20% tekst bevat.

Zorg ervoor dat je advertentie zo goed mogelijk mengt met de rest van de sociale content op Facebook en Instagram. Dit zijn vrijwel altijd gewone afbeeldingen van mensen.

Je kunt verschillende manieren kiezen om te adverteren qua afbeeldingen, maar de enkele afbeelding levert voor kennisondernemers keer op keer de beste resultaten op.

Heb je een webshop? Dan werkt een carousel advertentie vaak goed (zie afbeelding hieronder). Dat is een advertentie waarbij je meerdere afbeeldingen kunt tonen. Houd er dan rekening mee dat je afbeeldingen vierkant dienen te zijn. Ik gebruik het gratis bewerkingsprogramma Canva om mijn afbeeldingen de juiste maat te geven.

Het geheim van een succesvolle opbouw van jouw teksten

Ik gebruik altijd dezelfde opbouw met advertentie teksten.

1. Stopper
Dit is een vraag waar mijn doelgroep zich direct in herkent of een bold of cryptische statement waardoor mijn doelgroep denkt: Hier wil ik meer van weten.

De eerste zin van je advertentie is het meest belangrijk. Daarmee ‘pak’ of verlies je de lezer.

Je wilt daarmee inspelen op een stukje emotie. Want als we geëmotioneerd raken, dan zijn we bereid om onze tijd eraan te spenderen.

2. Pijn en verlangens
Het tweede deel van jouw advertentietekst gaat over de pijn van jouw ideale klant. Je wilt een verhaal vertellen of vragen stellen waar jouw ideale klant zich in herkend en waardoor hij/zij zich begrepen voelt.

Daarna wil je de switch maken naar de verlangens. Laat zien dat het anders kan.

3. Aanbod
Hierin vertel je over jouw aanbod om iemand te helpen van pijn naar verlangen. Bijvoorbeeld een webinar, workshop of E-book.

In dit stuk leg je uit wat je te bieden hebt en hierbij vermeld je eventueel ook praktische zaken. Bijvoorbeeld: “Ik geef op 3 juni van 20:00-21:00 een gratis webinar waarin ik jou alles vertel over klanten aantrekken via online kanalen. Kun je er niet live bij zijn? Meld je dan alsnog aan. Je ontvangt achteraf een opname.”

4. Call to action
Sluit altijd af met een duidelijke call to action. Vertel exact wat iemand moet doen om iets te downloaden, kopen of iets anders.

Bijvoorbeeld: “Ga naar onderstaande link om het gratis E-book aan te vragen.” Zorg er ook altijd voor dat je de URL van jouw website pagina in de advertentie tekst zet en niet alleen achter de knop met ‘Meer informatie’. Maak het zo makkelijk mogelijk voor je doelgroep.

Hoe minder ze na hoeven te denken over waar ze moeten klikken, hoe hoger de conversie.

Belangrijke side note: Ik maak het nooit te moeilijk voor mezelf qua teksten. Ik gebruik bijvoorbeeld vaak dezelfde zinnen. Een van de openingszinnen die bij mij altijd goede resultaten oplevert is bijvoorbeeld “Ik was een coach met een grote droom, maar weinig geduld.” Die gebruik ik dan als openingszin voor m’n gratis E-book, maar ook voor m’n webinar, challenge en betaalde producten.

Als het werkt, dan werkt het. Niet te moeilijk over doen. En hoe kunt weten of het werkt? Dat vertel ik bij de volgende stap.

.
Vier soorten teksten

Voor wat betreft teksten schrijf ik meestal 4 soorten teksten als ik start met een nieuwe campagne.

Hierbij schrijf ik de tekst vanuit verschillende hoeken. Hier kun je uiteraard verschillende varianten op maken. Je kunt bijvoorbeeld ook twee teksten schrijven op basis van storytelling.

Hieronder leg ik het verder uit en vind je een aantal voorbeelden.

1. Storytelling

Met deze tekst begin ik mijn advertentie tekst met (een deel van) mijn eigen verhaal.

Met dit soort teksten haal ik de laatste tijd de beste resultaten.

Het werkt goed omdat we als mens van verhalen houden. We lezen graag boeken. We kijken graag films.

De teksten die standaard de beste resultaten opleveren zijn lange teksten. Niet alleen bij mij, maar ook bij concurrenten.

Op social media is dit ook nodig. Jouw doelgroep zit namelijk niet op social media om iets te kopen, maar om even uit hun eigen realiteit te ontsnappen.

Je mag ze dan helpen middels jouw tekst om de switch te maken van het bekijken van foto’s van vrienden naar het nemen van een gewenste actie voor jouw bedrijf.

2. Review

Met deze tekst start ik met een review van een klant of iets wat een klant onlangs tegen me zei.

Het is daarbij belangrijk om te beginnen met een zin die direct nieuwsgierigheid prikkelt.

Dat doe je door bijvoorbeeld te starten met een bold statement of iets waardoor mensen denken: Wat is er?

Zo start ik bij deze advertentie mijn tekst met: “Ik geloof het bijna niet. Kan het echt zo simpel zijn?” Hierdoor gaat de lezer zich afvragen: Wat kan zo simpel zijn? Waar gaat dit over?

Maar je kunt ook starten met een bold statement. Dit geldt niet alleen voor een review tekst, maar ook voor alle andere teksten. Zorg er dan wel voor dat je direct uit de statement al op kunt maken over welk onderwerp dit gaat.

Bijvoorbeeld: “Dankzij jou weet ik nu dat het zo niet slim van me was om geen tijd en aandacht te besteden aan de teksten van mijn Facebook adverenties.”

3. Observatie

Met deze tekst start ik met iets wat ik observeer bij mijn doelgroep en wat een probleem is. Ik begin altijd met een probleem omdat onze hersenen zijn geprogrammeerd om continu te letten op ‘gevaar’.

Een advertentie tekst die in het teken staat van observatie begint bijvoorbeeld met deze zin: “Ik zie zoveel coaches om me heen die starten met adverteren als hun klantenstroom niet op gang komt en hier gigantisch de mist mee in gaan.”

4. Vragen ten aanzien van pijn en verlangen

Met deze tekst begin ik direct met vragen waarbij ik de aandacht op de lezer vestig. Met deze tekst draait het niet eerst om mij, maar het draait direct om de lezer.

Bijvoorbeeld: “Zeg eens eerlijk… Kun jij je nog herinneren wanneer de laatste keer was dat je niet ‘aan’ stond voor je bedrijf?:

Of: “Heb jij al meerdere malen op het punt gestaan om je laptop uit het raam te smijten nadat je een poging wilde wagen om te adverteren op Facebook?”

Door te beginnen met vragen waar iemand zich in herkent, wordt het voor hem/haar direct duidelijk dat deze advertentie waardevol is voor hem/haar.

Je wilt er met al jouw teksten voor zorgen dat mensen denken: Wat herkenbaar! Dit gaat over mij. Dit is precies wat ik voel! En dit is precies wat ik nodig heb.

Story ads

Naast tekst ads op de Facebook en/of Instagram newsfeed, raad ik ook altijd aan om met story ads te adverteren op Instagram. Story ads zijn, net als gewone stories, filmpjes van 15 seconden. Op Facebook kun je story ads ook inzetten, maar deze werken helaas nog niet zo goed.

Als je een story ad maakt, dan zie je deze verschijnen tussen de gewone stories.

Je kunt een story ad op 2 manieren maken.

1. Een enkele story
2. Een reeks met 3 losse stories

Het is dus niet mogelijk om een advertentie te maken met 2 stories. Het is 1 of 3.

Ik raad aan om ook met deze ads te split-testen. Meestal maak ik 3 verschillende stories waarbij ik afwissel tussen video en tekst. Hieronder zie je een aantal story ads die bij mij persoonlijk nu goed werken.

Story ads kun je, net als ‘gewone’ ads, inzetten voor het promoten van een gratis product of betaald product.

Je kunt een story ad maken in Instagram door te doen alsof je een gewone story maakt en deze vervolgens te downloaden of je kunt hem maken in de gratis design tool Canva.

Heb je geen inspiratie voor teksten? Spiek dan even bij anderen.

Facebook heeft sinds een aantal maanden een optie toegevoegd aan Facebook pagina’s waarmee je kunt zien of iemand adverteert en waarvoor.

Je gaat dan naar de Facebook bedrijfspagina, scrolt iets naar beneden en klikt aan de rechterkant op ‘Paginatransparantie’. Vervolgens zie je daar staan of de pagina advertenties uitvoert of niet. Zo ja, klik dan op ‘Ga naar advertentiebibliotheek’ en je krijgt een overzicht van alle lopende advertenties.

Dit ziet er dan uit zoals de afbeelding hieronder.

Stap 6: Doelgroepen maken

Oké de laatste stap voordat je echt advertenties gaat maken. En dat is het maken van doelgroepen.

Net zoals dat je kunt split-testen met teksten en afbeeldingen, kan dat ook met doelgroepen.

Je kunt verschillende doelgroepen jouw advertenties laten zien en zo kun je erachter komen welke doelgroep jou de beste resultaten oplevert. Zo zie je op de afbeelding hieronder een aantal doelgroepen die ik heb gemaakt.

Deze doelgroepen kun je maken op basis van verschillende gegevens. Dat kan op basis van de pixel data waar we het eerder over hebben gehad, maar het kan ook door bijvoorbeeld jouw emaillijst te uploaden of aan de hand van de betrokkenheid die mensen hebben vertoond bij jouw Instagram en/Facebook profiel.

Op basis van die doelgroepen maak ik mijn advertenties. Zo heb ik bijvoorbeeld vaak een E-book advertentie die ik laat zien aan mensen die:

1. Lijken op mijn website bezoekers
2. Betrokkenheid hebben getoond met mijn Instagram account
3. Lijken op de mensen die al op mijn emaillijst staan
4. Ik op basis van bepaalde interesses of demografische kenmerken selecteer, zoals vrouwen tussen 25 en 40 met een interesse in business coaching

Op deze manier kan ik exact zien welke doelgroep me de beste resultaten oplevert. Het kan namelijk zomaar zijn dat doelgroep 1 veel duurdere resultaten oplevert dan doelgroep 4.

Als dat het geval is, dan zet ik doelgroep 1 uit en verhoog ik het budget bij doelgroep 4.

In de video hieronder leg ik uit hoe je doelgroepen maakt.

Stap 7: Advertenties maken in de Ads Manager

Yes, het is tijd om echt te gaan adverteren! 🙂

Hoe veel mensen daarmee beginnen is door op de blauwe knop ‘Bericht promoten’ te klikken bij hun Facebook pagina. Ik raad aan om dit nooit te doen.

Daarmee zeg je tegen Facebook: “Ik wil likes en reacties.” Maar likes en reacties zijn geen echte leads of omzet.

Daarom raad ik altijd aan om te adverteren via de zogenaamde Ads Manager. Dit kun je op twee manieren doen.

1. Je gaat naar www.facebook.com/ads/manager en komt direct in jouw eigen persoonlijke ads account terecht.

2. Je maakt een gratis Business Manager aan via business.facebook.com/create en voegt je persoonlijke ads manager daar aan toe.

Ik raad aan om dat tweede te doen. Met een Business Manager heb je namelijk meer opties. Zo kun je bijvoorbeeld alleen met een Business Manager een emaillijst uploaden en daar een doelgroep van maken.

In het filmpje hieronder leg ik uit hoe je een Business Manager maakt. Ook leg ik uit hoe je een betaalmethode toevoegt.

Je kunt hiervoor een creditcard gebruiken, maar het kan ook met iDeal of PayPal. Ik raad aan om een creditcard toe te voegen. Dit levert het minste gedoe op qua betalingen. Met iDeal moet je steeds opnieuw geld toevoegen.

.
Een tekst of story advertentie maken voor een gratis product

Zoals ik hierboven al schreef werkt adverteren op social media heel goed om leads te krijgen. Vervolgens kun je deze leads opwarmen door middel van automatische emails.

Als mensen mijn gratis E-book downloaden krijgen ze daarna bijvoorbeeld 2,5 week meerdere mails met tips en video’s. Op die manier leren ze mij en mijn persoonlijkheid beter kennen.

Er is bijna niemand die direct na het lezen van een E-book iets koopt. Daar zijn meerdere contactpunten voor nodig. Dat kun je dus goed doen met email marketing. Ik gebruik hiervoor ActiveCampaign. Dit is een email systeem waarmee je automatiseringen kunt maken voor een X aantal mails.

Ze zeggen dan ook vaak: “Social media is for reach and leads. Email is for conversion.”

Maar goed, terug naar het maken van een advertentie voor een gratis E-book, webinar, challenge of iets anders. Bekijk de video hieronder waarin ik stap voor stap uitleg hoe je dit doet.

Een re-marketing advertentie maken en een advertentie voor een betaald product

Het maken van een directe of re-marketing tekst of story ad voor een betaald product doe je grotendeels hetzelfde als het maken van een advertentie voor een gratis product.

Bekijk het filmpje hieronder waarin ik je stap voor stap uitleg hoe je een re-marketing advertentie maakt en hoe je een advertentie maakt voor een laagdrempelig product die je direct aan een koude doelgroep verkoopt.

Ik haal tekst en story ads altijd uit elkaar. Ik maak dan een losse campagne voor story ads en een losse campagne voor tekst ads. Ik vind persoonlijk dat dit een fijner overzicht geeft. Je kunt echter ook 1 campagne maken met daarin 2 doelgroepen voor bijvoorbeeld interesses waarbij je de ene ads op het nieuwsoverzicht laat zien en bij de andere doelgroep de ads als story laat zien.

Je kunt ook ‘stories’ en ‘nieuwsoverzicht’ beide aanvinken als plaatsing als je de doelgroep samenstelt, maar dan komt je advertentie er als story een beetje gek uit te zien. Dan wordt de afbeelding en tekst in een story gepropt en dat leest niet zo fijn.

Stap 8: Optimaliseren en opschalen 

Als mijn advertenties eenmaal lopen kijk ik meestal 2x per dag om te checken of alles goed gaat en of de gewenste resultaten binnen komen.

Ik probeer wel zoveel mogelijk naar gemiddeldes te kijken want het kan zomaar zijn dat ik de ene dag 60 cent betaal voor een E-book en de dag erna 3 euro.

Mijn regel bij het analyseren is: Kijk zoveel mogelijk naar het resultaat. Ik kijk dus niet naar dingen als bereik en weergaven. Ik kijk echt naar: Hoeveel leads en omzet levert het me op?

Het maakt me niet uit of ik 1000 of 10.000 mensen bereik. Zolang ik maar niet teveel betaal voor leads en/of aankopen.

Ook is mijn regel: Nooit het budget aanpassen van een bestaande advertentie set (= doelgroep). Kopieer de ad set en zet daar een hoger budget op. Ga je het budget wijzigen van een bestaande doelgroep, dan loopt de advertentie daarna vaak slechter. Probeer dus zo weinig mogelijk om bestaande ad sets aan te passen.

Ik zet ad sets en ads (teksten + afbeeldingen) uit zodra ik kan zien dat een andere ad set of ad betere resultaten oplevert. Stel dat ad 1 aankopen oplevert voor €3 en de ander voor €6, dan zet ik die van €6 uit. Is de ene €3 en de ander €4, dan laat ik ze beide lopen.

Doe dit ook een beetje op gevoel en stel jezelf de vraag: Wat ben ik bereid om te betalen voor een lead of aankoop voor dit product?

Stel dat je een product verkoopt waarop de marge €50 is, dan mag je budget voor ad kosten per aankoop hoger liggen dan wanneer je marge €5 is. Probeer dus antwoorden te vinden in relatie tot de rest van de cijfers en stuur zoveel mogelijk op eindresultaat.

Ik krijg ook vaak de vraag: Hoeveel moet ik uitgeven? Mijn antwoord daarop is altijd: Dat is afhankelijk van wat het oplevert. Ik ben bereid om €10.000 aan adkosten uit te geven als ik daardoor €10.000 winst maak (dus €20.000 omzet).

Zorg alleen dat je langzaam opschaalt. Laat je ads lopen met 2 ad sets van dezelfde doelgroep en zet het budget steeds hoger. Bouw langzaam op van 2 naar 10 naar 20 naar 50 naar 100 naar 250. En start je ads aan het begin van de dag. Je geeft namelijk een dag budget.

Als je om 22:00 uur een advertentie maakt met een dagbudget van €250 moet Facebook in 2 uur tijd nog €250 zien te spenderen. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.

In onderstaande video leg ik uit hoe ik verder naar de data kijk en hoe ik mijn advertenties optimaliseer.

Overig

Wat moet ik doen als mijn advertentie wordt afgewezen?

Facebook kan heel streng zijn. Met name als je producten aanbiedt op het gebied van geld verdienen of afslanken. De ene keer is Facebook echter strenger dan de andere keer.

Advertenties worden automatisch binnen 24 uur goedgekeurd of afgewezen. Wordt je ad afgewezen, speel dan een beetje met de tekst. Voeg desnoods heel simpel ergens een komma toe. Zolang je maar iets aanpast. De kans is groot dat je ad daarna alsnog wordt goedgekeurd.

Gebeurt dat niet? Open dan je advertentie (daar waar je tekst en afbeelding toevoegt) en vraag om een handmatige beoordeling. Die optie staat rechts bovenin het scherm.
.
.
Wat moet ik doen als mijn advertentie account wordt geblokkeerd? 

Heel enkel gebeurt het dat je volledige account wordt geblokkeerd. Je kunt dan niks meer. In 99 van de 100 gevallen is dat een fout van een Facebook.

Dus raak niet direct in paniek. De kans is groot dat je jouw account gewoon weer terug krijgt.

Je krijgt een balk bovenin het scherm van je ads manager te zien waarop je kunt klikken om contact op te nemen met Facebook en je account te laten deblokkeren.

Af en toe komt die balk er niet te staan. Dan ga je naar https://www.facebook.com/help. Je scrolt naar beneden en klikt op ‘Naar helpcentrum voor bedrijven’. Je scrolt weer naar beneden en klikt op ‘Aan de slag’ bij ‘Nog steeds hulp nodig?’. Dan klik je op ‘Beleid en accountbeveiliging’ en daarna scrol je naar beneden en klik je op ‘Chatten met een vertegenwoordiger’.

Zij kunnen je helpen om jouw account te reviewen en te deblokkeren.
.
.
Hoe zit het met facturen?
Je kunt de facturen downloaden uit de ads manager. Hiervoor wordt geen BTW in rekening gebracht. Facebook is namelijk gevestigd in Ierland, dus de BTW wordt verlegd.

Ik download zelf elke maand de factuur voor die maand en verwerk dit in mijn boekhouding.
.
.
Hoe word je gefactureerd?
Facebook werkt met zogenaamde factuurdrempels. Dit houdt in dat je jouw eerste rekening betaalt als je €20 heb besteed aan advertenties. Daarna gaat dat omhoog naar €50, dan naar €100, dan naar €250 enzovoort.

Je betaalt dus aan het einde van een factuurdrempel of op de laatste dag van de maand. 
.
.
Is er nog iets waar ik op moet letten of wat goed is om te weten?
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat het goed is om te weten dat je jouw likes en reacties verliest op een advertentie als je de tekst aanpast. De vraag die ik dan daarna veel krijg is: Is dit een probleem? Ik vind van niet. Of je iemand aanspreekt met de juiste woorden is altijd belangrijker dan eventuele likes en reacties op een advertentie. Niemand zal denken: “Ik ga dit product kopen want de advertentie heeft veel likes.”

Ook is het belangrijk om je gevoel los te laten bij ads. Ik krijg vaak mailtjes in de trant: “Het voelt gek om nu nog maar 1 E-book ad aan te hebben staan.” En ja, dat kan ik me voorstellen. Maar als de data erop wijst dat die ene advertentie tekst echt de beste resultaten oplevert, waarom dan de andere aan laten staan? Kijk dus naar de data. Op heel veel vlakken in je bedrijf kun je op basis van gevoel beslissingen nemen. Bij ads mag je aan de hand van data beslissingen nemen.

You did it! Je hebt de hele online training doorlopen. Gefeliciteerd! 🙂 Bekijk het filmpje hieronder voor nog wat laatste (motiverende) woorden.